Синергія виконавця і слухача…

Збірник наукових ро…

Я не чакаў такога…

Сёння нашым суразм…

Я не очікував такого…

Сьогодні нашим спі…

Важливо вчитися у класиків…

Сьогодні нашою спі…

Я не маю рецепту…

Сьогодні нашою спі…

Кернесюґенд

м. Харків, вул. Д…

В Ірпені утворено…

Нещодавно в Ірпені …

«
»

Як злі думки перемагати псалмами?

Християни повинні змагати до досконалості, до миру в серці, до «видалення» лихих думок.

Ісус, спокушуваний демоном, відповідав на його намовлення словами з Писання і не увійшов у дискусію з Лукавим (Мт 4, 3-11). Отож, найкращий метод проти злих думок називається аntirrhesis (антитеза – протиставлення). Це слово вживається у Книзі Проповідника (8,11), де автор говорить, що зло робиться(виникає через те) тому, що людина не заперечує його у своєму серці (думці). Подібно Максим Ісповідник повчає, що «не було б ніколи гріха у вчинках, якби не було його спершу в думці». У antirrhesis йдеться про протидію поганим думкам, заперечуючи їх. Людина за своєю природою постійно думає. Також неможливо триматися тільки однієї думки, або щоб не приходила погана думка (спокуса), але потрібно уникати прийняття її або тривання при ній, чим уникаємо від гріха думки. Цей метод по суті не є боротьбою із самим гріхом, але змаганням, щоб його уникнути чи запобігти.

Ідучи за прикладом Христа, святі отці практикують і навчають, що використання текстів Святого Письма допомагає протистояти поганим думкам (сугестіям), які походять з власної природи людини або, як часто пише відомий знавець і вчитель боротьби зі злими думками Евагрій Понтійський, – від демонів. Чим швидше відкинемо (злу) думку, тим легше вона відійде. Однак, не завжди і відразу до голови прийде відповідне слово у відповідь на злу думку, тому корисно збирати і знати напам’ять відповідні тексти чи слова, які могли б протистояти спокусам. Великі подвижники знали напам’ять усе Писання, також деякі прості вірні знали напам’ять Новий завіт і Псалми, що допомагає легко використовувати цитати з Святого Письма проти кожної диявольської намови.

Згідно Евагрія Понтійського найбагатшим джерелом слів, які збивають із поганих (диявольських) думок є Псалми. Згідно цього «молитва псалмами є радістю, потіхою і відпочинком». Хто молиться псалмами, «відчуває, як гаснуть у ньому його пристрасті; за їх допомогою людина заспокоюється, звільняється від своїх вад та підносить свої думки до Бога».

Ця практика разом з розумом захоплює також волю людини, яку Біблійні тексти мобілізують до добрих діл. Однак необхідно наголосити, що аntirrhesis– це перш за все молитовна практика, яка послуговується силою Слова Божого. З огляду на це необхідно остерігатись від інструментального використання Святого Письма, навіть у молитовній практиці. Святе Письмо – це живе і діяльне Слово Боже (Єв 4,12), яке дає і змінює життя, навчає і формує віру та уподібнює до Христа (Гал 2, 20). Евагрій приділяє багато уваги релігійним причинам, тобто його більше цікавить істина, до якої маємо звертатись, ніж неправда, від якої маємо відвертатись. Евагрій та інші отці пустелі усвідомлювали, що найголовніше в цій практиці – це розмова з Богом. Займаючись тільки самою суперечкою з думками та перестрілкою з опонентом, можемо відійти від присутності Бога, а без Бога не переможемо ворога самим словом, навіть натхненним.

У наступній частині цієї статті подаються деякі приклади застосування методу аntirrhesis на основі вибраних фрагментів з Псалмів, які взяті зі статті L. Nieścior: «Metoda antyrretyczna Ewagriusza z Pontu», який є знавцем його творів.

Евагрій Понтійський часто використовує метод контрасту, тобто простого заперечення. У момент появи поганого відчуття, уяви чи думки потрібно протиставляти їм протилежний досвід, або звертати увагу на щось інше, про що підказує фрагмент Псалма.

Ось, наприклад, у гіркій потребі необхідного достатку потрібно кріпитись актом довіри: «Господь – мій  пастир: Нічого мені не бракуватиме.» (Пс 23 [22], 1).

Проти захланності, казати собі: «Молодим був я і вже постарівся, але не бачив покинутого праведника і його нащадків, які просили б хліба.» (Пс 37 [36], 25).

У страсі перед втратою здоров’я можна потішатись словами: «Я не вмру, я житиму і розповідатиму про діла Господні.» (Пс 118 [117], 17).

Коли відчувається, що перемагають нечисті думки, потрібно промовляти слова: «Я їх розтер, немов порох на вітрі…» (Пс 18 [17], 43), aбо «Хай осоромляться й назад відступлять усі ті, що Сіон ненавидять!» (Пс 129 [128], 5).

Гнів проти братів/сестер у поєднанні з їх помилковими підозрами можна долати словами: «Лиши гнів, покинь пересердя; не палай гнівом, а то накоїш тільки лиха.» (Пс 37 [36], 8).

З бажанням очорнення слід боротися словами: «Сідав і говорив на брата свого… а я б мав мовчати?” (Пс 50 [49], 20-21).

У стані духовної посухи (acedia) потрібно взивати до Господа: «Чом побиваєшся, душе моя, і тривожишся у мені? Надійсь на Бога, бо я ще буду його прославляти, Спасителя обличчя мого і мого Бога.» (Пс 42 [41], 6).

А коли слабне надія, допомагають слова: «…Будь мужній; нехай буде відважне твоє серце, і надійсь на Господа!» (Пс 27 [26], 14) або «Втішайся в Господі, і він сповнить тобі бажання твого серця.» (Пс 37 [36], 4).

У випробуваннях часто забувається про Божу славу, тому слід взивати: «Благословлю Господа повсякчасно, завжди хвала його в устах у мене.» (Пс 34 [33], 2).

У сумнівах, що через терпіння осягнеться Боже милосердя, потрібно промовляти: «Надіявся, на Господа надіявся я твердо, і він нахиливсь до мене й вислухав моє благання.» (Пс 40 [39], 2).

Проти думок гордості допомагає Псалом: «Коли Господь та не будує дому – дарма  працюють його будівничі. Коли Господь не зберігає міста – дарма  пильнує сторож.» (Пс 127[126], 1).

Для кращого використання можна вибрати кілька рядків псалмів, які варто вивчити напам’ять. Ось кілька з них:

  • Я люблю Господа, бо він почув мій голос і мої благання. (Пс 116, 1).
  • Дякуйте Господеві, бо добрий; милосердя його повіки. (Пс 118, 1).
  • Тим, що Господа шукають, ніякого блага не забракне. (Пс 34, 11).
  • Вповай на Господа й чини добро, щоб жити на землі й безпечним бути. (Пс 37, 3).
  • Серце чисте створи мені, о Боже, і дух потужний віднови в нутрі моїм. (Пс 51, 12).
  • Не встигну я лягти, у мирі вже засинаю, бо ти, о Господи єдиний, даєш мені безпечно жити. (Пс 4, 9).
  • Господи, навчи мене путі твоєї, щоб я ходив у твоїй правді; води моїм серцем, щоб перед іменем твоїм острах мало. (Пс 86, 11).
  • Бо про путь праведників Господь дбає, а путь безбожників пропаде. (Пс 1, 6).
  • Вкажи мені, о Господи, твої дороги, навчи мене, де твої стежки. (Пс 25, 4).
  • Навчи мене творити твою волю, бо ти Бог мій. (Пс 143, 10).
  • Жду на Господа, душа моя жде, і я надіюся на його слово. (Пс 130, 5).
  • Слово твоє – світильник перед ногами в мене, світло на моїй стежці. (Пс 119, 105).
  • Ти мені стежку життя покажеш, повноту радощів, що в тебе; блаженство по твоїй правиці вічне. (Пс 16, 11).
  • Не покидай мене, о Господи; мій Боже, не віддаляйсь від мене! (Пс 38, 22).
  • Поспіши мені на допомогу, Господи, моє спасіння! (Пс 38, 23).
  • Боже, ти Бог мій! Тебе шукаю пильно. Тебе душа моя прагне. (Пс 63, 2).
  • Господь ласкавий і милосердний, повільний до гніву й милістю великий. (Пс 145, 8).
  • Бережи мене, о Боже, бо я до тебе прибігаю. (Пс 16, 1).
  • Яка велика, Господи, твоя доброта, що її ти зберіг тим, що тебе бояться. (Пс 31, 20).
  • Господи, відчини губи мої, і уста мої возвістять хвалу твою. (Пс 51, 17).
  • Надійсь на Господа й пильнуй його дороги. Він вознесе тебе. (Пс 37, 34).
  • Відступи від зла й чини добро, шукай миру та його тримайся! (Пс 34, 15).
  • До тебе я взиваю, бо ти вислухуєш мене, о Боже; нахили до мене твоє вухо. (Пс 17, 6).
  • Усі стежки Господні – милість і правда для тих, що бережуть завіт його і свідоцтва. (Пс 25, 10).
  • Я буду Господеві співати поки життя мого, псалми співатиму, скільки буду жити. (Пс 104, 33).

о. д-р Анастасій Андрій Кабаль ЧСВВ

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

Св. Макарій Великий, Евагрій Понтійський, в «Духовна спадщина святих Отців», Том ІІІ, Місіонер, Львів, 2002.

Nieścior L., Psalmy w procesie wewnętrznej ewangelizacji chreścijanina. Metoda „antyrretyczna” Ewagriusza z Pontu, Verbum vitae, 2 (2002), 245-248.

Шпідлік Т., Духовість християнського Сходу, ЛБА, Львів, 1999.

NaumowiczJ. (Przekładiopracowanie), Filokalia. Teksty o modlitwie serca, Wydawnictwo „M”, Tyniec, 1998.

Кабаль А. А. ЧСВВ, Псалми – молитва Народу Божого. Практичний порадник для молитви Псалмами, Місіонер3, 2019.

Кабаль А. А. ЧСВВ, Святе Письмо – живе Слово Боже, в «Календар Світла», LXXIX РІЧНИК, Видавництво OSBMPublication, Winnipeg, Canada, 2019, 66-67.

Грушевський М., Історія української літератури, Том: II і III, Hью Йорк, Книгоспілка, 1959.

Джерело

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *