Про село Костянтинівка на…

Тут просто чудові…

Про одну хату на…

Ми приїхали на хуті…

Чоловік купив село п'ятсот…

Чоловік купив сел…

З гумором на десятому…

Ми проїхались по се…

Село Тарасівка на Київщині.…

Ми звернули з дорог…

З міста — до…

Ми від'їхали в…

З міста — до…

Ми від'їхали в…

«
»

«Символ віри»: яке місце займає Хрещення в житті людини?

У 43-му випуску відеопроєкту «Блаженніший Святослав: #доступно_про_важливе» Глава УГКЦ роздумав над десятим членом «Символу віри»: «Ісповідую одне хрещення на відпущення гріхів». Нижче пропонуємо текстову версію катехизи.

Слава Ісусу Христу!

Дорогі в Христі брати і сестри, продовжуємо нашу духовну мандрівку, вивчаючи члени нашого з вами «Символу віри». Сьогодні ми з вами розглянемо десятий член «Символу віри», який нам каже, що ми віримо в одне хрещення на відпущення гріхів.

Тут дуже важливо зауважити, що в цьому одному члені ми маємо начебто дві частини. З одного боку, Церква нас вчить про те, що ми віримо в одне хрещення. Не два, не кілька, а одне хрещення. Але так само ми як християни віримо, що існує відпущення гріхів. Віра у відпущення гріхів, прощення гріхів Богом є дуже важливим елементом нашої християнської віри і нашого духовного життя. Отож, що таке хрещення? Яке воно місце займає в житті кожної людини? Що означає бути охрещеним?

Завдання Христових учнів

Звертаючись до святих Євангелій, ми знаємо, що після Свого воскресіння, ще перед вознесінням на небо, Ісус Христос дає Своїм апостолам завдання, посилає їх на місію. Слово «апостол» означає «посланець». Осердям цієї місії є проповідь Божого Слова: «Ідіть і зробіть учнями усі народи, хрестячи їх в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа». Такі слова читаємо у Євангелії від Матея 28, 19. Христос каже, що нам не лише потрібно слухати Боже Слово, а що нам потрібно як учням Христа його проповідувати і передавати.

Завданням апостолів є також уділяти Таїнство Хрещення в ім’я трьох Осіб Пресвятої Тройці. Євангелист Марко ще додає, що Христос каже Своїм учням: «Той, хто охреститься, буде спасенний , а той, хто не охреститься, буде осуджений» (Мк. 16, 16). Отож, хрещення в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа є начебто першим визначенням, хто такий християнин, хто такий учень Христовий. Християнин – це охрещена в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа особа. Таїнство Хрещення є перше Таїнство, яке уділяє Христова Церква своїм дітям. Його ще називають Таїнством втаємничення, яке впроваджує людину в життя Христової Церкви, робить членом Церкви як Христового Тіла.

Віра веде до Хрещення

Є замало лише повірити, замало тільки вірити в те Боже Слово, в того Бога, Який мені в ньому об’являється. Віра веде до хрещення. Віра – це дія людини. Ми віримо, відкриваючись на Бога, а хрещення – це дія Бога. Бог діє через Своїх апостолів, через Своїх учнів, а змістом цієї Божої дії є участь людини в Пасхальному таїнстві Ісуса Христа.

Хрещення – нове народження людини від Бога

В Євангелії від Івана Таїнство Хрещення називається таїнством народження людини від Бога. У пролозі Євангелія від Йоана ми чуємо такі слова: «Ті, які прийняли Його [тобто прийняли Христа – Блаженніший Святослав], Він їм дав владу синами Божими статися, які ні від плоті, ні від крові, але від Бога народилися» (Ів. 1, 13). Отож, хрещення – це нове народження людини від Бога.

В іншому місці, у розмові з Никодимом Христос виразно навчає: «Ніхто, хто не народився з води і Духа, не увійде в Царство Небесне» (Ів. 3, 3). Іншими словами, щоб бути християнином, замало лише прагнути до Бога, замало лише людського зусилля. Щоб бути християнином, треба прийняти Божу дію. Господь має мене народити з води і Духа як Свого Сина чи Свою доньку.

Таїнство нового створення людини

Тому-то апостол Павло називає Таїнство Хрещення Таїнством нового створення людини. Святий Іван Золотоустий про Таїнство Хрещення говорить в такий символічний спосіб. Він каже, що якщо ми, наприклад, маємо золоту чашу, яка в той чи інший спосіб зазнала якоїсь зневаги, занечищення, її замало лише обмити, її необхідно наново створити. Тоді цю чашу потрібно знову покласти у вогонь, розплавити і наново сформувати. Тоді це буде чаша, яка має ту саму форму, ті самі риси, виготовлена з тої самої частинки золота, але тепер є новою чашею. Ось таке нове створення діється з нами, людьми в Таїнств Хрещення.

Таїнства християнського втаємничення

Відповідно до традиції нашої Церкви, Таїнство Хрещення ми разом уділяємо з Таїнством Миропомазання, коли людина отримує через помазання святим миром благодать Святого Духа. Хрещення і Миропомазання дають нам можливість приймати Тіло і Кров Христові – Таїнство Євхаристії. І цих три таїнства ми називаємо таїнствами християнського втаємничення. Відповідно до стародавньої традиції Церкви їх уділяється разом.

Хто може уділяти Таїнство Хрещення?

Таїнство Хрещення може уділяти, очевидно, священнослужитель: єпископ, священик, диякон. Але в небезпеці смерті Таїнство Хрещення може уділяти кожна людина, кожен мирянин. Кожен з вас, що слухаєте мене сьогодні, в небезпеці смерті можете хрестити. І тоді зробіть так: або занурте, або полийте на голову новоохрещеного чисту воду, найкраще освячену воду, і промовте слова: «Хрещається слуга Божий чи слуга Божа (і тут вкажіть ім’я цієї особи) в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа».

Наслідки Хрещення

Як наслідок Тайни Хрещення особі прощається первородний гріх, а також усі особисті гріхи, які ця людина вчинила перед Тайною Хрещення впродовж свого життя. Ця Тайна відпускає нам гріхи.

Таїнство Хрещення залишає на душі християнина незатерту печать, печать сина чи доньки Божої. Тому Таїнство Хрещення можна приймати в житті тільки один раз. Коли хтось когось перехрещує, тим він зневажає це Таїнство, зневажає благодать Духа Святого, зневажає духовну, історичну традицію Христової Церкви від самих її початків.

Не Хрещенням водою єдиним. Інші види Хрещення

Ми інколи розрізняємо кілька видів Хрещення: Хрещення водою, яке зазвичай уділяється у Церкві священнослужителями, про яке ми щойно чули. Але в історії Церкви ми чуємо і про Хрещення бажанням. Так ставалося, зокрема в ранніх часах християнства, що людина хотіла стати християнином, її ім’я публічно проголошувалося як ім’я тих осіб, які вступають у ряди катехуменів (тих, які готуються до Таїнства Хрещення). З тієї хвилини, коли чиєсь ім’я було проголошене як того, хто бажає прийняти Тайну Хрещення, така особа отримувала ім’я оглашенний. Ми маємо в нашій Літургії окрему єктенію – молитву за оглашених. Але інколи в силу різних обставин ставалося так, що людина, яка хотіла прийняти Хрещення, ім’я якої було проголошене як тієї, що прагне Хрещення, до самого моменту Хрещення не доживала. Адже урочисті публічні Хрещення відбувались дуже рідко, в особливих моментах літургійного року. Тоді таку людину Христова Церква вважала християнином і хоронила її відповідно до всіх християнських почестей і обрядів. Такого типу входження в таїнственне життя Церкви, зокрема в західній традиції, було назване Хрещення бажанням.

Існував ще один вид Хрещення в ранній Церкві – Хрещення кров’ю. Це коли хтось вмирав мученицькою смертю за Христа, не будучи перед тим охрещеним у звичайний спосіб через уділення цього Таїнства в Христовій Церкві якимось єпископом чи священиком. Ми знаємо такі випадки з актів мучеництва.

Таїнство Хрещення – це перше і найважливіше Таїнство входження особи в життя Христової Церкви. Каже апостол Павло: «Усі ви, що у Христа хрестилися, у Христа зодягнулися. У Таїнстві Хрещення, – продовжує апостол, – ми входимо в Христову смерть, а разом з Ним воскресаємо і вже живемо новим життям» (Пор. Гал. 3, 27).

Відпущення гріхів

Також «Символ віри» нам говорить про те, що Таїнство Хрещення невід’ємно пов’язане із відпущенням гріхів. Ми вже говорили про це нове народження з води і Духа, яке очищає людину, робить її новою істотою, робить її сином чи донькою Божими. Віра у відпущення гріхів є одним із центральних меседжів чи елементів християнської проповіді від самих початків Христової Церкви. Був момент, що християни вважали, що після Хрещення людина повинна жити святим життям і не повинна більше грішити. Але так ставалося, що ті, які ставали охрещені, впадали у різні, інколи навіть тяжкі, гріхи. Тоді Церква почала усвідомлювати, що і після Хрещення можливо здійснення віри людини в прощення гріхів. Так після прийняття Святої Тайни Хрещення відпущення і прощення гріхів ми отримуємо у святому Таїнстві Покаяння-Сповіді.

Отож, як каже апостол Павло, «Є один Господь, є одна віра, є одне хрещення» (Еф. 4, 5), яке робить нас синами і доньками Божими, робить нас причасниками того життя, життя у воскресінні, яким Христос нас наділяє через таїнственне життя Христової Церкви. «Усі ви, що Христа хрестилися, у Христа зодягнулися», – співає Христова Церква.

† Святослав

Джерело

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *