Протест дальнобійників – в очікуванні лідерів і стратегії
Протест дальнобійників – в очікуванні лідерів і стратегії
Олег Болдирєв
Російська служба Бі-бі-сі
- 9 грудня 2015
Водії заявляють, що не відмовляться від протестів, поки влада не покаже, що почула їх
У російському місті Хімки, на передовій шоферського протесту проти системи “Платон”, холодно і нелюдно. Та й назвати це передовою якось ніяково. 12 важких вантажівок тут стоять вже чотири доби, після того, як поліція заблокувала проїзду по МКАД (Московська кільцева автомобільна дорога.– Ред.). Чи варто чекати нових акцій і коли – поки що предмет здогадок.
“Завтра”, – коротко відповідає один з координаторів протестних акцій Сергій Владіміров. Він запевняє: тільки тому, що парковка в Хімках заблокована, ми не можемо побачити, скільки водіїв готові підтримати акцію. Інші, стверджує Владіміров, чекають команди до дій на заправках і узбіччях довколишніх шосе.
Генеральний план протестувальників залишається незмінним – блокувати рух на МКАД у Москві, щоб привернути увагу влади до обурення, викликаного запровадження системи, яка визначає плату за кілометр користування федеральними автотрасами для вантажного транспорту.
Ще одне ядро протесту – за сотню кілометрів від Москви, на Каширському шосе, більш чисельне. Звідти до Хімок у вівторок вирушила делегація для обміну враженнями.
“Ми – форпост, ми привертаємо увагу. Якщо у нас відбувався “злив” акції від Котова [керівник профспілки водіїв-професіоналів], ми встали і сказали “ні, акцію ми не зливаємо”. Люди повірили і люди їдуть з усієї країни”, – говорить Владіміров.
Поруч із ним біля дюжини фур, які розійшлися по всіх репортажах, гуртуються водії цих машин і ще з десяток “дальнобоїв”, які приїхали підтримати протест на легкових авто. Очевидно, що ось так, за чаєм з пластикових стаканів і у переговорах по мобільних додатках, водії намагаються налагодити альтернативу профспілці і зрозуміти, чиєю підтримкою вони можуть скористатися.
Парковка в Хімках заблокована і протест представляють тільки 12 вантажівок
Підтримки начебто вистачає, але ставлення до відвідувачів на парковці дещо параноїдальне, і в кожному, хто заходить поговорити “про політику”, спочатку бачать провокатора.
Ось, скажімо, дістає спробами загітувати представник незареєстрованої партії “Воля”. Спочатку чоловіки намагаються випхати його з парковки силою, потім відпускають. Хтось впевнений, що і процес витіснення – теж провокація.
Читаємо листівку: “Єдина народна партія в Росії, яка була створена за ініціативою народу і руками самого народу. Всі акції наші були переможними!”
Від цього чоловіка поруч із фурами біжать наче від вогню. “Руку допомоги ми не відіб’ємо, якщо протягнули, – пояснює один з протестувальників. – Але не під те, щоб була агітація. Ось це, про повалення влади, це нам не треба”.
“Якщо ми проводимо мітинг, і до нас приїжджає КПРФ, ми не даємо їм розгортати прапори, – розповідає ще один власник фури Сергій Пешехонов з Тули. – Адже це ми проводимо мітинг, а КПРФ нас підтримує”.
Сергій Владіміров – один із координаторів протестного руху. Офіційна профспілка водіїв відійшла від керівництва акціями
Ще один тульчанин, вже третій поспіль Сергій, на робочій машині приїхати не зміг, бо працює в “Діксі” (мережа магазинів.– Ред.). За його словами, удар “Платона” по гаманцю відчули не тільки індивідуальні підприємці, а й ті, хто працює за наймом: “Нам просто зрізали з преміальних 20%. Так що вони ці три рублі [оплата за кілометр пройденого шляху в “Платоні”] сплатять у будь-якому разі за наш рахунок “.
Тут поки що ніхто не може сказати, яких форм цей протест набуде далі. Не до кінця навіть зрозуміло, чи наполягають водії на безумовному скасуванні системи чи погодяться з припиненням роботи системи до владнання усіх паперово-апаратних нестиковок “Платона”.
Сергій номер три пропонує мораторій. “Ми зараз вийшли на страйки, а нам кажуть “чому ви раніше не виходили?”. А чому ви раніше не побудували?! – гарячкує він. – 30 мільярдів мали вкласти в цю інфраструктуру, але ніде ж нічого не побудовано – тому ми і не страйкували. Їздили, бачимо, що немає нічого – так чого ж гарячкувати?”
Ось у цьому спектрі – від повного несприйняття ідеї ще одного внеску за користування дорогою до вимоги спочатку щось побудувати і тільки потім брати гроші – повинні визначити напрямок протесту його лідери. І потім ще щось вирішити з методами, бо ж ГІБДД (російська держінспекція з безпеки дорожнього руху. – Ред.) з ОМОНом навряд чи змінять гнів на милість і дозволять фурам виїзд на МКАД.
“Їм по рації то одне говорять, то щось інше”, – пояснює мені панянка вочевидь не дальнобійницького вигляду, яка стоїть на краю цього дуже маленького протестного табору. Тетяна Бауліна представляє “Координаційну рада дій далекобійників”. “Їх хочуть скерувати на те, щоб вони погодилися на якісь умови проведення “Платона”. А ми – за те, щоб зовсім скасувати цю систему. А їх ведуть на переговори з владою”.
Водії засмучені тим, що президент Путін досі не висловився з болісного для них питання
Кілька разів я цікавлюся у Тетяни, хто створив “Координаційну раду”, і кожного разу вона елегантно уникає відповіді, створюючи враження, що якісь співчутливі росіяни оперативно організували цю систему підтримки. Потім з’ясовується, що вона – теж з партії “Воля”, тільки не проповідує так ревно, як той джентльмен, що викликав обурення шоферів. Так чи інкаше, прислухатися до порад “Координаційної ради” чоловіки на парковці не бажають.
За сотню метрів від змерзлого протесту – тепле фойє центру “Мега” з виставкою-продажем фермерських продуктів. “Які далекобійники?” – дивується Ірина та Олександр, які торгують тут хлібом. Протести водіїв тривають вже майже місяць, але вони про це абсолютно не знають.
Втім, від чистого серця пекарі просять передати водіям півбуханця своєї недешевої ексклюзивної продукції. Цей хліб поповнив запаси продуктової допомоги, яку підносять городяни в одну з фур.
Водії впевнені, що зможуть протриматися тут до Нового року, попри те, що кожен день без руху означає втрачену роботу. Вони як і раніше впевнені, що найближчими днями влада зверне на них увагу.