Тревел-блог: дві рейки або чотири колеса
Тревел-блог: дві рейки або чотири колеса
Неллі Вернер
Для ВВС Україна
- 16 січня 2016
Reuters
Я люблю подорожувати Європою незвичним для українських туристів способом – регулярними поїздами та автобусами, милуючись краєвидами і тестуючи місцевий сервіс.
Ось і зараз починаю цей блог, їдучи вздовж Ельби з її маленькими причалами, розкішними ялинами на скелях, припорошеними сніжком, та “пряничними” будиночками з різдвяними зірками під черепичним дахом. Де ще, в яких аеропортах побачиш таке диво?
Щоб проїхати з України через кілька країн, не потрібно великих ресурсів, хоча для організації поїздки доведеться докласти зусиль і виділити час на пошуки маршрутів, звертаючи увагу на “підводні камені”.
Потяги по Україні
О, ця вічна відсутність квитків потрібного класу і на потрібний час у монопольного залізничного перевізника!
Про автора
Неллі Вернер – журналістка, автостопниця і шукачка пригод.
Відвідала більше 25 країн на чотирьох континентах. Жила в Ізраїлі та Індії.
У своєму блозі пише про те, як організувати подорож по кишені і отримати від неї максимум задоволення, а також розповідає історії зі своїх поїздок.
За кордоном по рейках возять різні компанії – державні та приватні, вони конкурують між собою за цінами і якістю послуг. У нас же поки що вибору немає.
Але у мене є одна хитрість: якщо в інтернеті немає квитка з пункту А в пункт Б, рекомендую перевірити сусідні станції за маршрутом руху. Так, за півтора місяці я не змогла купити квиток на нічний поїзд зі Львова до Києва, а із сусіднього Стрия в столицю у тому ж потязі були місця.
Маршрут кожного поїзда можна подивитися на сайті “Укрзалізниці”. Якщо квитків у купе немає, можна з комфортом виїхати автобусом приватної компанії або пошукати попутку на Blablacar.
Перетин кордону
Найдешевше обходиться переїзд на автобусі від одного з прикордонних міст в Україні до найближчої станції в ЄС. Але складність у тому, що більшість таких переїздів відбувається вночі.
Досвідчені мандрівники знають, що можуть затриматися на кордоні на 2-4 години для проходження контролю. Краще, якщо він застане вас перед сном або вранці.
Вибирайте час поїздки так, щоб посеред ночі не довелося стояти в черзі на кордоні без можливості зігрітися або перекусити.
Не всі поїзди однаково зручні
До останньої поїздки я була впевнена, що поїзд кращий за автобус апріорі. Зручність і пунктуальність, думала я, – привілеї потягу, без варіантів. Як з’ясувалося, варіанти є.
Широко розрекламована у нас нічна електричка Leo Express із Кошице в Прагу за 20 євро перевернула моє уявлення про світ європейських залізниць.
Так, сучасні вагони, автоматичні двері, wi-fi, велика вбиральня – все добре, але цей транспорт просто не підходить для далеких подорожей, бо це звичайна електричка. За вісім годин шляху вона робить 25 (!) зупинок, про які гучно повідомляють двома мовами, а після кожної зупинки звучить вітання для нових пасажирів.
Ось коли я пошкодувала, що не взяла з собою затички для вух! Крім того, двері в вагонах не відокремлені тамбуром від пасажирських місць – мороз накочувався протягом всього шляху, крісла не відкидалися, не було навіть розеток біля сидінь.
Вихід є: для комфортних нічних переїздів в ЄС курсують поїзди типу Еuronight різних компаній. Інші варіанти раджу ретельно перевіряти, щоб ваша ніч не пройшла в електричці на протязі.
Автобусні сюрпризи
Один раз у житті я їздила в автобусі комфортніше, ніж на літаку. Це був бюджетний естонський перевізник LuxExpress.
Reuters
З вікна автобуса можна побачити значно більше, аніж із літака
Відстань між кріслами – як у бізнес-класі літака; і звісно, вони відкидаються, не створюючи перешкод для сусідів ззаду. У спинку кожного крісла вмонтований рідкокристалічний екран – можна дивитися кіно. Кілька видів чаю і кави на вибір, завжди доступний акуратний туалет. Плюс – це звичайна річ для європейських автобусів – wi-fi, розетки і мінімум зупинок у дорозі.
В автобусах інших недорогих компаній (Megabus, Polskibus, Flixbis, Flibco, Simple Express і присутній в Україні литовський Eurolines) також можна щонайменше випити чаю і користуватися туалетом – на відміну від вітчизняних перевізників, в ЄС не позбавляють пасажирів можливості задовольняти природні потреби в дорозі.
Європейська пунктуальність
Пам’ятаю, одного разу я добиралася з Праги до Словаччини на Різдво складним маршрутом: за одним квитком я за ніч мала змінити три поїзди. На другу пересадку було лише дві хвилини.
Дізнавшись про це на вокзалі вже після купівлі квитка, я перебувала, м’яко кажучи, в напрузі.
Доїхавши до потрібної незнайомої станції, навіть встигла хвилину побігати у підземному переході між виходами до шляхів, коли з’ясувала, що наступний поїзд стоїть точно навпроти мого, і пересадка дуже проста. Зазвичай європейські потяги дуже пунктуальні, і двох хвилин більш ніж достатньо для переходу.
Але бувають винятки: у січні через сильний снігопад мій поїзд із Дрездена до Праги запізнився на цілу годину, стикування стало неможливим. Того дня затрималися багато потягів, змусивши людей прожити кілька годин на вокзалах.
Навіть за такого форсмажору перевізник České dráhy (Чехія) компенсує вам лише 25% вартості квитка (максимум 50% – якщо поїзд запізниться на дві і більше годин, що практично неможливо). Для цього треба заповнити бланк, відсканувати його і надіслати разом із квитками і підтвердженням затримки рейсу, який видає кондуктор.
З досвіду раджу не купувати залізничні квитки заздалегідь: економія на поїздах, особливо державних компаній, буває рідко, а ризики втрати грошей і раптової зміни планів тут важливіше. У будь-якому випадку – читайте умови перевезень.
Вигода – у ваших руках
Виділіть пару годин на пошук квитків у декількох перевізників: багато хто час від часу проводить чесні акції лояльності. Для спрощення пошуку існують онлайн-агрегатори, наприклад, goeuro.com. Але агрегатори не дають повної картини: краще перевіряти відразу кілька ресурсів.
UNIAN
Любителі економити без втрати комфорту можуть почати з компанії Students Agency – у неї є автобуси і поїзди різних класів, а ціни на міжнародні маршрути стартують від 5 євро, якщо купувати заздалегідь.
Але навіть з дня на день 8-годинна поїздка з Праги до Кошице в найдешевшому вагоні коштувала мені 510 грн. Це був комфортабельний поїзд із безкоштовними безлімітними кавою і водою, найкращим чеським пивом за магазинними цінами та інтерактивними екранами для розваги пасажирів – небачена розкіш за українськими мірками. І кілька слів про краєвиди за вікном: Татри в снігу.
З розвитком інтернет-платежів планування поїздок стало доступне всім, хто хоч трохи знає англійську, і гріх цим не користуватися. Звичайно, організація самостійної подорожі забирає чимало часу, але натомість ви по-справжньому познайомитеся з новою країною.
1 коментар
Дуже цікава та корисна інформація.