«Ми маємо готуватись до освітніх реформ, які зроблять донеччан бажаними на ринку праці» – Жебрівський
Сьогодні під час засідання колегії Донецької облдержадміністрації очільник області Павло Жебрівський наголосив, що питання реорганізації та модернізації освіти є одним з ключових у розвитку Донеччини.
Директор департаменту освіти і науки Донецької ОДА Надія Оксенчук презентувала міським та районним головам модель розвитку освітнього осередку на базі об’єднаних територіальних громад.
На початку вона окреслила основні проблеми сучасної освітньої мережі в області. Зараз на території, підконтрольній українській владі, працює 1361 навчальний заклад, що охоплюють 253,2 тис. дітей, учнів і студентської молоді. У містах існує перенавантаження дошкільних навчальних закладів, а середня наповнюваність шкіл становить 55%.
У підвезенні дітей до навчальних закладів у сільських районах задіяні 173 автобуси, які перевозять 6778 учнів. Автопарк старий і потребує оновлення та доповнення. Середньообласний показник кількості дітей на 1 комп’ютер у школах – 24. Крім того, більша частина техніки – морально і технічно застаріла. Лише 90% від усієї кількості загальноосвітніх навчальних закладів мають доступ до Інтернет. Мережа професійно-технічних навчальних закладів не відповідає вимогам та запитам ринку праці.
За словами Надії Оксенчук, децентралізація корисна тим, що в умовах економічної самодостатності об’єднані територіальні громади самостійно вирішуватимуть питання щодо функціонування навчальних закладів, зміцнення їх матеріально-технічної бази з урахуванням усіх проблемних питань.
«Установи дошкільної освіти й початкова школа мають бути наближені до місця проживання дитини. Школа ІІІ ступеня навчання потребує докорінних змін: масовий автоматичний перехід учнів з 9-го класу до 10-го – це шлях до зниження як інтересу школярів до навчання, так і рівня загальної середньої освіти в цілому», – наголошує Надія Оксенчук. Тому кількість загальноосвітніх шкіл, які надаватимуть академічну освіту в об’єднаній територіальній громаді, буде зменшена. Але такі рішення громади прийматимуть на місцях, залежно від своїх можливостей.
Згідно презентованої моделі освітнього осередку, при утворенні 38 громад планується провести структурну розбудову мережі загальноосвітніх шкіл: ліквідувати 10 шкіл І-ІІ та 6 шкіл І-ІІІ ступенів, реорганізувати 14 шкіл І-ІІ ступенів та 28 шкіл І-ІІІ ступенів, при цьому створити 16 навчально-виховних комплексів «дошкільний навчальний заклад – школа». Натомість розвиватимуться «базові» школи освітніх осередків, які здатні забезпечити надання освіти відповідно до чинних стандартів.
У всіх громадах визначено 236 опорних навчальних закладів, які надаватимуть освіту за відповідним напрямком. Вони будуть забезпечені кваліфікованими педагогічними кадрами, матимуть сучасну матеріально-технічну та навчально-методичну базу, зручне розташування та перспективи розвитку. Таким чином, переважна частина існуючих на сьогодні навчальних закладів продовжать своє функціонування у новому форматі.
Павло Жебрівський зазначив, що він повністю підтримуватиме освітню реформу в контексті об’єднання громад. «Ми маємо рухатись у цьому напрямку, визначати базові школи і передбачати потрібний фінансовий ресурс. Думаю, що пілотну реорганізацію мережі навчальних закладів на базі вже сформованих громад допоможуть профінансувати міжнародні донори», – зазначив голова Донецької ОДА.
Також голова облдержадміністрації зауважив, що школу-хаб з повним сучасним оснащенням планують створити в Краматорську, на базі української гімназії.
Керівник ОДА зазначив, що міські та районні голови, голови об’єднаних громад мають готуватись до реформ, які зроблять донеччан конкурентоспроможними і бажаними на ринку праці. «Діти мають отримувати якісну освіту, а це можливо тільки на інноваційних засадах», – підкреслив Павло Жебрівський.
Управління інформаційної політики та з питань преси облдержадміністрації