Чекати PayPal в Україні поки не варто — підсумки зустрічі компанії з НБУ

Багато українських підприємців хотіли б отримати можливість не тільки оплачувати товари і послуги за кордоном, але і отримувати кошти на свої рахунки PayPal. Але у нашій країні система поки не працює.

Близько року тому Ілля Кенігштейн, який активно брав участь у русі за впровадження 3G, спробував переконати менеджмент PayPal, аби ті таки вирішили почати працювати в Україні. Для цього була створена робоча група і розроблений план дій. Його підтримали в НБУ, «Делойт Україна», «Baker & McKenzie Україна».

Ілля Кенігштейн і заступник голови НБУ Владислав Рашкован вчора ввечері зустрілися з представниками PayPal в Варшаві. Про підсумки зустрічі Ілля розповів виданню AIN.UA:

«Новини по зустрічі з PayPal, яка відбулася 2 березня 2016 року у Варшаві. Дива не сталося. У стратегії розвитку PayPal, України на даний момент — не існує.

PayPal вважає, що вже давно працює в Україні. За такою моделюю компанія працює ще у 97 країнах. Ця програма всередині компанії називається Send only, і дозволяє тільки відправку валютних коштів. Так що ми — не унікальні.

Наступний рівень передбачає можливість зарахування, введення і виведення коштів у валюті, але при цьому користувач не може тримати баланс на рахунку PayPal — кошти повинні автоматично зараховуватися на прив’язану до рахунку карту. Ця програма відкрита для 18 країн, і називається PayPal Zero.

Рівень вище, крім вищеописаного, дає можливість тримати на рахунку PayPal баланс у валюті і перераховувати на карту, коли користувач вважає за потрібне. Називається ця програма SRW (Send — Recieve — Withdrawal), і відкрита вона для 41 країни. Але все одно, всі розрахунки — тільки cross-border і тільки у валюті.

І останній рівень — програма, що передбачає все вищесказане, але також дає можливість проведення платежів не тільки в глобальній, а й в локальній валюті. Ця програма іменується в місцевій валюті і запущена для 21 країни. Серед яких, до речі, РФ. Всього PayPal вважає, що оперує в 203 країнах, включно з Україною.

Цілі, які ми ставили собі перед зустріччю: а) зрушити стратегію PayPal з програми Send only в програму SRW, і б) колись у майбутньому подумати над програмою в місцевій валюті. Як я вже сказав вище, PayPal на даний момент Україну, як перспективний ринок, не розглядає.

Основні висновки із зустрічі (це оціночне судження):

— Представники PayPal до зустрічі були абсолютно не готові. Нам просто показали презентацію розвитку і можливостей системи і збиралися на цьому закінчити зустріч. І це після року переговорів ! Що наштовхнуло мене на висновок, що представники PayPal просто не усвідомлюють масштаби проблеми, пов’язаної з неповноцінною роботою свого сервісу в Україні.

— Судячи з усього, задовго до зустрічі у представників PayPal склалося абсолютно викривлене, і досить упереджене ставлення до України. Почасти, за це слід подякувати «мудрому» керівництву Нацбанку, що роками раніше висилали листи із закамуфльованими погрозами в бік PayPal. Напевно, саме такими листами у минулому витіснялися з України міжнародні банки. Робилося це навмисно, з метою недопущення на український ринок сильних гравців, в ім’я підтримки інтересів місцевих олігархічних кланів. НБУ десятиліттями служив пугалом, «популярно пояснюючи» міжнародним гравцям, що з ними може статися, думай вони зайти на ринок.

— Але також певну роль у формуванні іміджу України в очах PayPal швидше за все зіграли помилкові висновки власних менеджерів, на основі яких були прийняті невдалі рішення.

— Наші запевнення і опис ситуації та стратегії в Україні зрушили представників PayPal на емоційному рівні в більш позитивну сторону, проте вже в середині зустрічі стало зрозуміло, що у них взагалі відсутній будь-який мандат на зміну вектору щодо України. До кінця зустрічі вони чітко це самі підтвердили. Коли ми запитали: що все ж таки їм заважає прийняти хоч якесь рішення, або хоча б озвучити причини відмови — ніхто з присутніх не зміг продемонструвати жодного практичного фактору або конкретних регуляторних норм, які можна було б обговорити. На більшість питань, які потребують повноважень з управління компанією, в якості відповідей звучали посилання на необхідність консультацій з «іншими людьми та іншими відділами». Що наштовхнуло мене на висновок, що ці люди просто не уповноважені приймати рішення такого рівня і є ретрансляторами, незважаючи на запевнення у власній важливості.

9 березня виповниться рівно рік з моменту, як почалася епопея з впровадження PayPal в Україні. За цей рік PayPal не зробив абсолютно нічого, щоб наблизитися до нашої країни. Компанія за весь час жодного разу не вважала за потрібне публічно відреагувати на численні заклики з боку українського суспільства — у вигляді ініціатив, петицій, відкритих листів, релізів, офіційних і приватних звернень. Така позиція, особливо в світлі результатів останньої зустрічі, є нічим іншим, як демонстрацією неповаги до десятків тисяч користувачів свого сервісу. І ні про які інноваційні підходи мова взагалі не йде.

Влітку 2015 у нас відбулася одна з планових телефонних розмов із керівником PayPal, який курує Західну і Східну Європу. У рамках цієї розмови керівник повідомив, що компанія готова розглянути питання про запуск низки своїх сервісів в Україні, а також готова вислати своїх представників на переговори до Києва, але тільки після того, як НБУ надішле (і опублікує) letter of comfort в якості підтвердження серйозності своїх намірів.

Даний лист є необхідною формальністю у відносинах між державою і найбільшими компаніями, в багатьох країнах світу, особливо там, де економіка знаходиться в д*пі, або біля неї. Що і було двічі зроблено Нацбанком. Однак, в результаті з боку PayPal щодо України не змінилося нічого. Ніхто ні на які переговори не приїхав. Що наштовхнуло мене на висновок, що Україна для PayPal взагалі не представляє жодного бізнес-інтересу.

І це все, звичайно, сумно. Для PayPal взагалі нічого не вартує активувати можливість по отриманню валютних коштів на свій рахунок, хоча б для транскордонних платежів. Всі перепони усунені, ніяких регуляторних перепон цій послузі немає. По суті, все, що потрібно — це відзначити чекбокс в системі «receive money» України навпаки. Все. Від цього PayPal не стане ні холодно, ні гаряче. Але якщо враховувати, що в контексті такого кроку, можна швидко і ефективно завоювати ринок, і беручи до уваги, що Україна — країна з величезною кількістю клієнтів, не кажучи вже про потенціал розвитку, то подібна реакція демонструє щось більше, ніж холодний прагматичний розрахунок. Цілком припускаю, що за цим стоять якісь емоційно-політичні рішення.

Ми були набагато краще підготовлені до зустрічі, ніж приймаюча сторона. Весь процес переговорів Влад Рашкован був методичний, змістовний і позитивний — якими і повинні бути на переговорах зі здоровим глуздом державні чиновники вищого рівня. І саме так відстоювати свою країну. Ми зробили багато, але далеко не все, що могли. І здаватися, звичайно, ніхто не збирається. Тепер це вже справа принципу — затягнути на наш ринок цю вперту компанію. Ймовірно, потрібно виходити на більш високий рівень, підключати західну пресу, діаспору. Потрібна підтримка широких мас. І однозначно — продовжувати спрощувати регуляторну політику в НБУ. Скасовувати Північну Корею».

Пізніше редакція отримала і офіційний коментар щодо ситуації від PayPal: «Ми вдячні за інтерес до послуг PayPal, який ми бачимо з боку українських користувачів. Ми зустрічалися з представниками Національного банку України під час конференції eCommerce Trends в Варшаві — так само, як і з представниками ряду інших країн. Нам повідомили, що українська влада і бізнес-співтовариство розглядають важливі кроки щодо приведення законодавства про електронні платежі у відповідність з міжнародними стандартами. Ми поділилися з НБУ інформацією про те, як працює PayPal. На даний момент у нас немає планів, про які ми готові повідомити».

Ольга Карпенко, AIN.UA

Джерело

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *