Авіакатастрофа в Ростові-на-Дону: факти і суперечності
У ніч проти 19 березня в аеропорту Ростова-на-Дону розбився пасажирський літак Boeing 737 авіакомпанії FlyDubai, що здійснював рейс із Дубая.
Всі 62 людини, які були на борту, загинули. Серед версій щодо причин авіакатастрофи називають, зокрема, погані погодні умови.
Літак Boeing 737-800, що прямував рейсом FZ 981, вилетів з аеропорту Дубая ввечері 18 березня. Згідно з розкладом, він мав прибути до Ростова-на-Дону о 1:40 за московським часом.
Політ проходив у штатному режимі і тривав близько чотирьох годин, що вважається нормальним для такого рейсу.
Однак, за даними сайту flightradar24, що відслідковує в реальному часі переміщення літаків, посадити літак із першої спроби пілотам не вдалося, після чого вони пішли на друге коло. При цьому, за даними сайту, лайнеру довелося кружляти над містом ще близько двох годин і зробити при цьому аж десять кіл.
Причиною очікування, як повідомляється, стали складні погодні умови в районі аеропорту. Там спостерігався невеликий дощ і поривчастий вітер швидкістю до 22 метрів на секунду, а видимість становила близько трьох з половиною кілометрів.
Зрештою, екіпаж вдруге спробував приземлитися о пів на четверту ранку.
Записи переговорів з диспетчером, які з’явилися в інтернеті, свідчать, що технічних проблем на борту лайнера не було.
Командир повітряного судна був спокійний, отримав від диспетчера всю необхідну для посадки інформацію і сказав, що починає приземлення. Потім він усе ж вирішив піти на друге коло.
“Повністю зруйнувався”
Достеменно невідомо, що саме трапилося з літаком під час посадки.
Слідчий комітет Росії заявив, що літак повністю зруйнувався відразу після того, як торкнувся землі. Однак відомство не уточнює, чи це сталося на злітній смузі, чи поруч із нею, а також як саме літак вдарився об землю.
Спершу джерела інформагентств повідомляли, що під час посадки лайнер зачепив землю крилом або хвостовою частиною. Згодом почала з’являтися неофіційна інформація, що літак міг на висоті 100-200 метрів піти у піке і врізатися в землю практично під прямим кутом.
На думку експертів, таке могло статися, якщо пілот під час спроби зайти на друге коло надто різко задер носову частину, що на таких літаках призводить до втрати швидкості і падіння в піке. Але офіційних підтверджень цієї версії немає.
У мережі з’явився зроблений з камер спостереження біля аеропорту відеозапис, на якому видно, що лайнер знижувався дуже швидко і вибухнув одразу після удару об землю.
При цьому через низьку якість відео складно зрозуміти, наскільки контрольованим було це зниження і якою саме частиною фюзеляжу вдарився об землю літак.
Інформація про місце аварії також суперечлива. Спочатку повідомлялося, що літак врізався в землю в кількох сотнях метрів від злітно-посадкової смуги, але потім з’явилася інформація, що він вдарився об саму смугу. Більшість фотографій уламків літака також зроблені на смузі.
За даними слідчих органів і рятувальників, вже вдалося знайти обидва бортові самописці літака – мовний і параметричний. Їхній стан вивчають фахівці. Очікується, що розшифровка допоможе зрозуміти, що трапилося з літаком.
День жалоби
За останніми даними, на борту літака було 55 пасажирів і сім членів екіпажу. Вісім із пасажирів були українцями. Також серед них було двоє громадян Індії та один громадянин Узбекистану.
Екіпаж лайнера був інтернаціональним. Командував ним кіпріот. Також підтверджено, що до складу екіпажу входив один росіянин.
Серед загиблих – депутат обласних законодавчих зборів Ігор Пакус і його дружина.
Також повідомлялося, що в авіакатастрофі загинули дружина і донька керівника Азовського району Ростовської області Валерія Берзюка. Їхні прізвища журналісти знайшли в оприлюдненому МНС Росії списку загиблих.
За даними Ростуризму, більшість пасажирів були туристами. Зокрема, відомство вже з’ясувало, що на борту було щонайменше 29 людей, які купили путівки у одного з найбільших російських туроператорів “Наталі-Турс”.
До ростовського аеропорту приїхали близько 600 родичів і друзів загиблих. Із ними працюють психологи МНС.
Влада області вже розпорядилася виплатити родичам загиблих у авіакатастрофі по мільйону рублів. Крім того, губернатор регіону Василь Голубєв оголосив 20 березня днем жалоби.
Аеропорт Ростова-на-Дону тимчасово закритий. Рейси переспрямовують через інші аеропорти, зокрема через Краснодар. Очікується, що ростовський аеропорт відновить роботу не раніше, ніж за добу.
Не теракт
Російські слідчі органи порушили за фактом події кримінальну справу за статтею про порушення правил безпеки і експлуатації повітряного транспорту, що призвело до загибелі людей. Вона передбачає до семи років колонії.
Для розслідування справи створили спеціальну слідчу групу, роботу якої підсилили слідчими з центрального апарату Слідчого комітету Росії і фахівцями з досвідом розслідування авіаподій.
Офіційний представник Слідчого комітету Володимир Маркін не уточнив, чи є у справі підозрювані. У відомстві також зазначили, що розглядають різні версії того, що сталося.
У повідомленні слідства уточнюється, що причиною катастрофи могли бути складні метеорологічні умови, помилка пілотів, технічна несправність та інші фактори. Але версію теракту не розглядають.
Своєю чергою експерти не можуть зрозуміти, навіщо літак дві години кружляв над містом і намагався приземлитися у складних умовах, якщо міг відразу піти на запасний аеродром.
Так, зокрема, зробив літак “Аерофлоту”, якому також не вдалося з першого разу сісти у Ростові.
Що каже експерт
Російська служба Бі-бі-сі запитала у оглядача журналу “Взлет” Олександра Веловича, як приймають рішення про посадку літаків за складних погодних умов і чому літак не пішов на запасний аеродром, якщо така можливість була.
Олександр Велович:
Остаточне рішення про посадку приймає екіпаж. Командиру не дозволено здійснити посадку лише тоді, коли аеропорт закритий для прийому літаків. Аеропорт Ростова-на-Дону не був закритий, хоча там був сильний вітер, що створює потенційну можливість для обледеніння літака.
Але вся відповідальність покладається на командира судна. Кожен екіпаж має так званий метеомінімум – інформацію про те, за яких погодних умов він може здійснити посадку. Там видимість визначається за висотою нижньої межі хмар.
Згідно з повідомленнями, що надійшли, у цьому випадку видимість була нормальною, і єдиною проблемою був різкий поривчастий вітер.
Щиро кажучи, мене дивують повідомлення про те, що після першого заходу на посадку літак приблизно півтори години кружляв над аеропортом, хоча за цей час міг піти на якийсь сусідній аеропорт. Чому він цього не зробив, поки що абсолютно незрозуміло.
Те, що літак здійснив третій виліт за добу – це нормально, якщо не порушувалися санітарні норми і якщо була заміна екіпажу. Кількість злетів за добу не регламентується, регламентується лише час, протягом якого екіпаж може керувати повітряним судном, адже екіпаж повинен мати повноцінний відпочинок. Але я практично впевнений у тому, що в авіакомпанії FlyDubai ці норми були дотримані.
Перша катастрофа
Авіакомпанія FlyDuba була створена у 2008 році. Її флот складається із 49 літаків Boeing 737-800, середній вік яких – 3,5 роки.
Boeing 737-800, що розбився, був випущений у 2010 році і тоді ж здійснив свій перший політ.
FlyDubai була його першим та єдиним власником та користувачем.
За даними порталу flightradar24, літак, що розбився в Ростові-на-Дону, у п’ятницю виконував рейс до Києва і повернувся до Дубаї.
Раніше цей літак використовували переважно на внутрішніх рейсах у ОАЕ.
Авіакатастрофа стала для FlyDubai першою в її історії. Компанія висловила співчуття родичам загиблих і пообіцяла надіслати до Росії власних фахівців, щоб ті допомогли у розслідуванні.
Про готовність до співпраці у встановленні обставин події повідомила і компанія Boeing.
What’s wrong with the BBC? This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.