Полювання на мисливців за відьмами
Не так давно Бірубала Рабга і сама ще вірила, що відьми існують.
З дитинства вона чула розповіді сусідок про лихих жінок “дайні” – відьом, що нібито чатують на безневинних жертв у їхньому селі.
Їй було шість років, коли помер її батько. Це змусило дівчинку кинути школу, щоб допомагати матері, яка працювала у полях Ассаму – північно-східного штату Індії.
У 15 років вона вийшла заміж за місцевого фермера.
Пані Рабга переважно проводила час удома: ткала і доглядала за своїми трьома дітьми.
У середині 1980-х її старший син захворів на тиф, і вона повела його до знахаря у містечко Ґоалпара.
Той сказав, що її син перебуває під дією чар чаклунки, яка тоді була вагітною, і щойно та народить свою дитину, як син пані Рагба помре.
Але він одужав і лишився живий-здоровий багато місяців по тому. Тоді пані Рабга припинила ходити до знахарів, бо зрозуміла, що “це шахрайство”.
Втім, приглушені чутки про відьом і далі ходили по її рідному селу. Одну жінку звинуватили в чародійстві й вигнали з власного дому.
“Я тоді ще думала, що в цьому є зерно правди”, – пригадує пані Рабга.
Через деякий час вона почала працювати разом з групою інших жінок і дізналася від них, що в сусідньому селі кількох жінок проголосили відьмами.
“Тоді я отямилась. Я пішла у те село і побачила, що над цими жінками знущалися і мало не виганяли з дому. Я зустрілася з місцевими очільниками і розповіла їм про мого сина. Я пояснила, що відьом не існує, що не слід чіплятися до тих нещасних жінок”.
Жахливі нападки
Уже десятки років Індія регулярно чує новини про полювання на відьом в Ассамі, одному з найбільш етнічно строкатих штатів.
Минулого року, речник міністерства внутрішніх справ доповів у парламенті, що з 2010 р. в ассамських “нападах на відьом” загинуло щонайменше 77 людей (переважно жінок), а ще 60 отримали травми. Минулого року під час одного особливо жорстокого інциденту відьмою проголосили відому спортсменку, її зв’язали і сильно побили. Загалом в Індії з 2000 р. сталося понад 2000 “вбивств відьом”.
Жінок часто проголошують відьмами, щоб родичі чи сусіди могли привласнити їхню землю або майно, з бажання помсти чи за те, що вони відмовили чоловікам, охочим до сексуальних утіх.
У племінних селах, де процвітають забобони, а система охорони здоров’я ледь животіє, знахарі й шамани користуються довірою місцевого населення і вступають з ним у змови, покладаючи на окремих жінок провину за неврожай, хвороби чи стихійні лиха. Найчастіше жертвами таких змов стають самотні жінки, вдови й літні подружжя.
Ось уже 15 років пані Рабга, мініатюрна жінка у круглих рогових окулярах і зі жвавим дівочим сміхом, очолює сміливу кампанію проти полювання на відьом.
Суворий закон
Ця невтомна 66-річна активістка багато подорожує, не боячись нападів та кепкувань. Вона виступає на зібраннях, проводить освітні конференції та читає у школах лекції про цю згубну практику. Часом їй доводилось пікетувати поліційні дільниці й органи влади, вимагаючи захисту для жертв полювання.
За останнє десятиліття пані Рабга врятувала близько 35 так званих “відьом”. Минулого року її невідступність підштовхнула уряд Ассаму до прийняття нового закону проти полювання на відьом – за словами багатьох, найсуворішого в Індії.
“Коли Бірубала говорить, інші слухають”, – каже Нат’ябір Дас, лікар і товариш у боротьбі.
Нещодавно вони провели захід у селищі Набаґрам. В неділю по обіді, коли припікало вже по-індійському літнє сонце, десятки людей зібралися, щоб послухати пані Рабга.
Це ідилічне на вигляд селище – неочікуване місце для такого зібрання. Хати, сплетені з бамбуку і вкриті бляшаними дахами, юрбляться навколо залізничних колій в оточенні джекфрутів, бананових, кокосових та каучукових дерев. Але і тут людям треба почути про біди від полювання на відьом.
“Жінки мають боротися з забобонами, мають бути пильними. Захворівши, ідіть до лікаря, а не до знахаря. Не вірте ритуалам і замовлянням. Поклоняйтесь своїм богам, але не зневажайте інших в ім’я своїх богів. Часом буває, що найгіршими ворогами жінок стають вони самі”, – звертається до слухачів пані Рабга.
Слухачі – переважно жінки – уважно вбирають її слова.
Багато з них уже постраждали від полювань на відьом. Вони розповідають, що на таких полюваннях знахарі заробляють чималі гроші – їх беруть за послугу “вигнання духів”. Але це зовсім не узгоджується зі старими племінними уявленнями, за якими у світі стільки ж безтілесних духів, “як листя на дереві”.
“Битва ще далеко не завершена”
Три роки тому пані Рабга побувала на Маджулі – найбільшому в світі острові посеред ріки – і дізналася, що там потерпають від переслідувань 35 “відьом”.
Пізніше вона з’ясувала, що їх примушували заплатити велику суму грошей місцевому знахарю, щоб той “вигнав з них диявола” – а інакше забиратися з свого села. “Ми звернулись у поліцію, послалися на чинні закони і врятували цих жінок. Невдовзі знахаря викрили за вимагання грошей”, – каже вона.
Інший знахар проголосив відьмою 37-річну Пудумі Рабга, бо аптека її чоловіка переманювала його клієнтів.
“Завжди знайдуться причини називати жінок відьмами, – каже пані Рабга слухачам. – Та не лякайтесь – дайте кривдникам відсіч і напишіть скаргу в поліцію. Адже битва ще далеко не завершена”.
What’s wrong with the BBC? This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.