Заяви окремих керівників правоохоронних органів щодо справи заступника міністра охорони здоров’я не допомагають у проведені об’єктивного розслідування, а скоріше слугують підказкою для адвокатів підозрюваних
Публічні заяви, які лунають з боку окремих керівників правоохоронних органів, таких як САП і НАБУ, щодо неналежного органу розслідування кримінального провадження відносно заступника міністра охорони здоров’я України, недопустимості зібраних під час його здійснення доказів, незаконності внесення прокуратурою міста Києва відомостей до ЄРДР по цьому провадженню, не збігається з приписами чинного на сьогодні Кримінального процесуального кодексу України.
Подібні заяви не допомагають правоохоронним органам виступити єдиним фронтом боротьби проти злочинності, а слугують скоріше підказкою для адвокатів підозрюваних.
На переконання САП:
1) будь-яке повідомлення про злочин, віднесений до підслідності НАБУ, повинно реєструватися в ЄРДР виключно детективом НАБУ чи прокурором САП, а у разі реєстрації слідчими іншого органу негайно передаватися за підслідністю до НАБУ;
2) слідчий іншого органу досудового розслідування не має права починати досудове розслідування у таких провадженнях, а тим більше проводити у них слідчі (розшукові) чи негласні слідчі (розшукові) дії;
3) прокурор, який зареєстрував заяву про злочин в ЄРДР, не має права визначити орган досудового розслідування інший ніж НАБУ, якщо йдеться про злочини, які йому підслідні.
Проте, визначений наразі КПК України порядок початку досудового розслідування (ст. 214 КПК України) є єдиним для всіх органів досудового розслідування, незалежно від їх статусу та визначеної підслідності і не підлягає довільному трактуванню.
Відповідно до цього порядку відмова слідчого, прокурора у прийнятті та реєстрації заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення в ЄРДР з будь-яких міркувань (інша підслідність, не так написана, не туди і не тим подана і т.п.) НЕ ДОПУСКАЄТЬСЯ.
КПК України ЗОБОВ'ЯЗУЄ слідчого, прокурора внести відомості про злочин НЕВІДКЛАДНО, але НЕ ПІЗНІШЕ 24 годин (ч. 1 ст. 214 КПК України).
Після внесення відомостей до ЄРДР слідчого прямо ЗОБОВ'ЯЗАНО розпочати досудове розслідування та невідкладно у письмовій формі повідомити про початок керівника органу прокуратури (ч. 6 ст. 214 КПК України).
Якщо відомості про кримінальне правопорушення до ЄРДР вносилися прокурором, він зобов’язаний невідкладно, але не пізніше наступного дня, з дотриманням правил підслідності передати наявні у нього матеріали до органу досудового розслідування та доручити проведення досудового розслідування (ч. 7 ст. 214 КПК України).
Будь-які дії з «перенаправленням» заяв до НАБУ, пропонування їх подання до цього органу безпосередньо та інші дії такого порядку, вважатимуться прямим порушенням вимог КПК України та тягнутимуть за собою відповідальність. Наразі, такі дії є предметом оскарження до суду.
Крім того, несвоєчасне проведення слідчим відповідних процесуальних дій не виключено призводитиме до беззворотньої втрати важливих доказів, а відтак – неможливості забезпечення основних завдань кримінального судочинства – швидкого, повного та неупередженого розслідування.
Визначена у ч. 5 ст. 216 КПК України підслідність НАБУ вимагає встановлення не лише наявності формальних ознак окремого складу злочину, а передусім встановлення «належності» суб’єкта їх вчинення (або відносно якого вчинено) до так званої категорії «спеціального» або відповідність розміру предмета злочину або завданої ним шкоди сумі, що у 500 і більше разів перевищує мінімальну заробітну плату або перевищення 50% державної або комунальної власності у статутному капіталі підприємства).
Встановлення вказаних обставин, як правило, потребує проведення низки комплексних заходів (експертиз, підтвердження суб’єкта вчинення, його статусу на момент вчинення злочину тощо).
Само по собі проведення слідчих (розшукових), негласних слідчих (розшукових) дій слідчими у провадженнях про злочини, підслідні НАБУ, жодним чином не свідчить про їх недопустимість, якщо ці дії проводилися у порядку, передбаченому КПК України.
Питання «підслідності», якщо один орган вважає, що це саме його компетенція, достатньою мірою унормоване через інститут вирішення спорів про підслідність.
Управління зв’язків із громадськістю та ЗМІ
Генеральної прокуратури України