Лінія інформаційного фронту в Україні: сили ворога
Актуальність. З березня 2014 року Україна втратила контроль над значною частиною своєї території, яка була окупована РФ. Йдеться про втрату можливості контролювати території Криму та окупованих районів Донецької та Луганської областей не тільки фізично та адміністративно, але й інформаційно.
Природно, що комплекс інформаційних заходів слід розглядати, як складову загальної стратегії повернення окупованих територій. Слід підкреслити, що в інформаційно-комунікаційній сфері проблема полягає не стільки у відсутності стратегії інформаційної присутності на окупованих територіях, скільки у відсутності державної стратегії щодо повернення цих територій взагалі. Заяви про військово-дипломатичний шлях повернення є гарною та приємною на слух риторикою, яка… зі зрозумілих причин, не може бути реалізована протягом ближчих років.
Українцям лише належить прийняти та осмислити проблему окупації та відносин з окупантом, встигаючи за динамікою змін глобальної системи світової безпеки та відносин між державами. Очистити її від нашарувань емоцій (страху, тривоги), популізму політиків, навчитися говорити про неї так, щоб це не провокувало чергову хвилю конфлікту внутрішнього. Зрозуміти, що часові рамки повернення Криму та Донбасу вже зараз слід вимірювати десятками років.
Усвідомити складність мети та… взятися до щоденної роботи на її досягнення.
Отже, розставимо фігури (сили та засоби) ворога на нашій локальній шахівниці.
Другий рік поспіль росіяни цілеспрямовано, системно та послідовно зміцнюють власну інформаційну присутність на окупованих територіях.
Усе зазначене слід помножити на такі негативні фонові фактори:
- прорадянський та проросійський “довоєнний” менталітет населення;
- фізичний контроль територій ворогом;
- дві базові потреби населення за пірамідою потреб: безпеку від “карателів хунти” та виживання за рахунок субсидій та гуманітарної допомоги – забезпечує саме ворог
- величезний (за українськими мірками) розмір фінансування медійних заходів з боку РФ.
Усі масові комунікаційні канали (ЗМІ, інформаційні агенції, насамперед) контролюються представниками окупаційної влади. Діяльність лідерів громадської думки, експертів, місцевих політиків також взято під контроль росіянами. Незадоволення каналізується у соціально-побутову сферу, де, як це не дивно для пересічного українця, винуватими також визначається київська влада, яка “блокує соціальні виплати”, “не виплачує гроші шахтарям” тощо. Саме тому, наприклад, “хресний хід” православних віруючих цілком щиро та свідомо йшов молитися за мир в Київ, а не Москву.
У підсумку, на окупованих територіях РФ побудувала високоефективну систему масової пропаганди, споживачем якої є, насамперед, бюджетники та військові, малозабезпечені та пенсіонери (отримують субсидії з РФ), робітники (шахтарі, працівники підприємств, які отримують зарплату) та середньостатистичні “Інтернет-залежні” верстви населення: школярі та підлітки.
В руках у ворога: комунікаційні канали, лідери думок та спікери, фінансовий ресурс, ціннісна матриця та підтримка люмпену.
За таких умов проведення виборів на окупованих територіях – це скоріше мета (що і зафіксовано росіянами у Мінських домовленостях), а не загроза для окупантів, оскільки будь-які форми плебісциту засвідчать тотальну підтримку масами окупаційної влади.
Адекватна оцінка ворога вкрай необхідна для раціонального використання власного ресурсу, можливості якого розгляну у наступному матеріалі.
Володимир Полевий,
провідний експерт з національної безпеки Інформаційно-аналітичного центру
[1] Аналітична довідка ” Особливості розвитку обстановки на тимчасово окупованих територіях України” http://gur.mil.gov.ua/content/osoblyvosti-rozvytku-obstanovky-na-tymchasovo-okupovanykh-terytoriiakh-ukrainy-15-ndash-21-lypnia-2016-roku.html