Освіта в Україні як інструмент роботи з молоддю окупованих територій
Повернення окупованих територій поступово стає новою національною ідеєю та очевидною метою України у конфлікті з РФ. На третій рік війни стає зрозумілим, що повернути Донбас суто силовим шляхом нам не дасть Росія, а політика Заходу є занадто обережною та спрямована на замороження конфлікту у його сьогоднішній стадії. За таких умов пріоритетом державної політики стає боротьба не за самі території, а за світогляд людей, які на них опинилися.
Запровадження безвізу у червні 2017 року – є справжнім загальнодоступним здобутком української революції та довготривалим інформаційним приводом для розмов на тему «а че там у хохлов?» на окупованих територіях. Особливо актуальною ця тема є для випускників шкіл, які сьогодні обирають своє майбутнє: Європа (через український паспорт та освіту) чи Росія. Самим заповзятим патріотам нагадаємо, що сьогоднішні випускники у 2014 році мали по 14-ть років і не мали можливості зробити свій самостійний вибір.
Сьогодні навчання у Вишах України – це реальна можливість для молоді з окупованих територій виїхати до Європи на навчання, роботу чи відпочинок. Для цього треба лише отримати український паспорт нового зразка, а згодом – біометричний закордонний паспорт. Погодьтеся – це непоганий привід перевірити на власному досвіді наскільки кровожерливою насправді є хунта та її фашистські посіпаки. У той же час, виїзд активного населення за межі ОРДЛО може стати дієвим інструментом для делегітимації окупаційної влади. Чому? Тому що будь-який виїзд у Європу красномовніший за усі виступи української влади. Тому що навчання у Львові, Харкові чи Києві – це наш козир у протидії російській пропаганді.
Таким чином, у червні-липні 2017 року склалися оптимальні умови для залучення випускників з окупованих територій до навчання в українських Вишах. Зазначений напрям може показати гарний результат, який піддається кількісній оцінці. Так, у 2017 року на окупованих територіях ми можемо очікувати приблизно 20 тис. випускників шкіл. У той же час, за словами міністра освіти Лілії Гриневич, у 2016 р з окупованого Донбасу до ВНЗ України поступило лише 855 чол, що складає тільки 4,3% від їх загальної кількості.
Кількість абітурієнтів з окупованих територій необхідно збільшити. В Україні існують державні та громадські (наприклад, Фонд «Відкрита політика») проекти із залучення випускників з ОРДЛО, але вони обмежуються юрисдикціями Луганської та Донецької областей. Міністерство освіти України адмініструє проекти з підтримки ВНЗ, евакуйованих з Донбасу і освітніх центрів Донбас-Україна на територіях ВЦА Донецької і Луганської області.
Так, порядок прийому для здобуття вищої та професійно-технічної освіти осіб, місцем проживання яких є територія проведення АТО (затверджений Наказом МОН від 21.06.2016 № 697) надає їм можливість поступати лише до тимчасово переміщених Вишів, а також Вишів, які розташовані на території Луганської та Донецької областей, де здійснюють свої повноваження ВЦА.
Слід враховувати, що до початку конфлікту у 2014 році, головними векторами міграції абітурієнтів із ОРДЛО були: Харків – для Луганська, та Маріуполь (технічні спеціальності), Бердянськ (гуманітарії) та Мелітополь (аграрії) – для Донецька. При цьому Бердянськ, наприклад, розглядався як більш дешева альтернатива дорогому Донецьку.
Виїзд на навчання подалі від лінії фронту та окупованих територій є закономірним, оскільки саме відстань означає безпеку у конфлікті на сході України. Фактор безпеки є надзвичайно важливим: життя у прифронтовому Маріуполі чи Краматорську мало чим відрізняється від життя в окупованих Донецьку чи Луганську. У прифронтових містах у всьому світі панують страх, невизначеність та мілітаризація. Також саме відстань є мірилом фіктивності отриманого статусу внутрішньо переміщеної особи: чим ближче до ОРДЛО – тим більший шанс, що людина стала на облік виключно заради отримання соціальної допомоги.
З огляду на це, важливо знайти такі механізми підтримки, які спонукали би випускників із окупованих територій виїжджати на навчання у глиб території України чи навіть за кордон.
Для цього пропонується:
а) традиційно приймали абітурієнтів з Донбасу;
б) розташовані на безпечній відстані від лінії фронту.
Першим дієвим та незатратним заходом може стати внесення змін до Порядку прийому для здобуття вищої та професійно-технічної освіти осіб, місцем проживання яких є територія проведення АТО з метою поширення його дії на усі Виші України.
Кількісні показники виїзду молоді з окупованих територій, її навчання в Україні може і повинно стати мірилом усієї державної політики, спрямованої на реінтеграцію Донбасу та Криму.
Володимир Полевий,
провідний експерт Інформаційно-аналітичного центру
національної безпеки України