«Парковка имени Кой-кого»

Розповідаючи, куди щезають бюджетні мільйони, харків’яни як правило, називають Парк імені Горького, і «лавочки в метро». Вони просто не чули про бізнес на парковках.

Кожен текст про Харків «Наші гроші» можуть починати фразою: «Це – унікальне місто». Якщо в інших регіонах місцева влада намагається приховати документи, завуалювати схему під доброчесність, забалакати тему в ефірах – то у Харкові, щоб знайти витікання бюджетних мільйонів треба просто вийти на вулицю.

Можна для початку – попросити талон у паркувальника автомобілів. Отримати отакий документ:

Якщо кількість посередників між автомобілістом і бюджетом викличе здивування, можна залізти в Інтернет і вгамувати свою цікавість. Результатом операції стануть знайдені мільйони, які протягом років щезають із харківської казни. Щезають при чому тихо і невимушено, бо нікому до цього немає справи.

Почнемо розплутувати головоломку із верхнього рядка, тобто із «Харківпарксервісу».

Комунальне підприємство створили не так давно – у 2011 році. Беззмінним директором є 33-річний уродженець міста Олександрія Кіровоградської області Дмитро Мандріков.

Цікава деталь. Як зазначено в постанові Дзержинського райсуду, у 2013 році директор КП «Харківпарксервіс» проживав за адресою «пров. Електроінструментальний, буд.6». Це – студентський гуртожиток Харківського авіаційного університету.

Народження схеми

Для того, щоб заробляти, треба мати, чим торгувати. «Товаром» комунальне підприємство почало запаковуватись системно.

Починаючи з 2012 року, рішеннями міськради (оформлювались як зміни до рішення міськради від 12.01.2011 р. № 126/11 «Про врегулювання питань справляння податків…») за КП «Харківпарксервіс» закріплювались усе нові й нові майданчики для паркування.

Місця для паркування є двох типів:

  • «Відведені для паркування». Вони означені лише дорожніми знаками та інколи розміткою. Це, по суті, шматок проїжджої частини вулиці, на якій дозволене паркування.
  • «Спеціально обладнані». Мають огорожу, шлагбауми, КПП тощо, по суті є аналогами автомобільних стоянок.
  • За кілька років «товару», тобто місць для паркування назбиралось майже 6000 штук.

    Відомості про них ми узагальнили у таблиці.

    Рішення міськради

    дата
    25.04.12
    26.09.12
    19.12.12
    17.04.13
    03.07.13
    20.11.13
    26.02.14
    06.08.14
    21.01.15

    номер
    684/12
    814/12
    935/12
    1089/13
    1183/13
    1298/13
    1457/14
    1589/14
    1793/15

    додаток до ріш. 126/11
    3
    3
    3
    3
    3
    3
    3
    3
    7

    Відведено земельних ділянок, шт.

    відведені
    36
    39
    47
    47
    47
    43
    44
    48
    52

    спеціально обладнані
    30
    42
    43
    46
    54
    60
    61
    60
    59

    всього
    66
    81
    90
    93
    101
    103
    105
    108
    111

    Площа ділянок, кв м

    відведені
    23237
    20339
    22751
    21243
    24360
    23274
    23178
    22653
    25576

    спеціально обладнані
    28115
    46265
    49324
    52181
    60728
    63717
    64649
    62942
    62106

    всього
    51352
    66604
    72075
    73424
    85088
    86991
    87828
    85595
    87682

    Кількість місць для паркування, шт.

    відведені
    1859
    1472
    1600
    1452
    1658
    1585
    1572
    1537
    1734

    спеціально обладнані
    2166
    3227
    3361
    3555
    4089
    4290
    4353
    4238
    4182

    всього
    4025
    4699
    4961
    5007
    5747
    5875
    5925
    5775
    5916

    Отак «крапелька за крапелькою» «Харківпарксервіс» став паркувальним монополістом у місті.

    Попри нього є лише дві ділянки на 352 машиномісця, закріплені за вокзалом «Харків-Пасажирський». Інших місць для паркування міськрада не передбачила.

    Віддати чужі взятки

    Перед тим як товар продати вдвадорога, треба віддати хоч щось попередньому власнику, у даному випадку – місту.

    Переплачувати, звісно, не варто, тому вже тут з’являються перші нюанси. Віддаються гроші місту методом податків, точніше, місцевим «збором за місця для паркування транспортних засобів»

    Згідно до відповідного Положення, ставка збору становить 0,03 % мінімальної зарплати (тобто 36,54 копійки) за день, у рік набігає 133 грн. з 1 кв. метра парковки.

    Виняток: 20% площ для безоплатного паркування авто інвалідів та машин швидкої допомоги.

    Простий підрахунок показує, що КП «Харківпарксервіс» (виключивши пільгові 20 %) мало протягом року заплатити 9,3 млн за рік.

    Разом із тим, у бюджеті міста зафіксовані дещо інші суми.

    Наприклад, у бюджеті-2014 було передбачено 3,7 млн. грн., фактично надійшло – 4,4 млн. На 2015 рік надходження збору заплановане в сумі 4,4 млн. Тобто так виглядає, що кудись щезає половина коштів.

    «Половина», правда – це м’яко сказано. Бо окрім місцевого податку на землю ще ж теоретично можуть і бути прибутки самого КП. Але тут – прибутків нема. Кілька тисяч гривень, які комунальні підприємці задекларували у цьому році, в розрахунок брати не будемо.

    Коротше, працюють хлопці так, що ледве вистачає на те, щоб сплатити місцевий податок, та й те не вистачає.

    Скільки лишається для перепродажу?

    Можна було б, звичайно, подумати, що Харківська міськрада у запалі жадібності встановила зависокі ставки місцевого збору, якби не наука – математика.

    Година стоянки у Харкові коштує 2 грн. на спеціально обладнаних майданчиках та 5 грн. – на відведених.

    Якщо припустити, що протягом робочого дня (з 9-00 до 18-00) відведені майданчики заповнені наполовину, то виручка з усіх 1734 майданчиків (з урахуванням 20% пільговиків) повинна становити (1734 х 9 год х 5 грн/год) х 0,5 х 0,8) близько 31 тисячі гривень у день. У рік – 7,8 млн грн. Тобто вже удвічі більше, ніж «Харківпарксервіс» віддає рідному місту.

    Аналогічно можна оцінити мінімальну виручку спеціально обладнаних майданчиків: за умови, що середньостатистична машина щодоби перебуває на ньому приблизно 12 годин, то добова виручка 4182 майданчиків може становити (4182 х 12 год х 2 грн/год) х 0,5 х 0,8 = 40147,2 грн, або 14,6 млн. грн. на рік (приймаються до розрахунку і будні, і вихідні).

    Отже, мінімальна оцінка річної виручки харківських комунальних паркувальників становить 22 млн. грн.

    Насправді сума виручки, мабуть, набагато більша, адже в «час пік» місце для паркування знайти важко.

    Звісно, є ще витрати, наприклад, зарплата. Однак легко порахувати самому, що одного-двох мільйонів гривень вистачить для того, щоб забезпечити нею усіх причетних.

    У будь-якому випадку йдеться про втрату мільйонів гривень щороку. Чому ж до міського бюджету доходить лише 4 млн грн., і куди «випаровується» решта?

    «Схема» паркування

    Відповідь на це питання можна отримати, знову подивившись на чеки, які видають паркувальники.

    У них окрім КП «Харківпассервіс» є ще ТОВ «Паркінг-12» та ФОП Тарасенко. Вони формують «харчовий ланцюжок», кожна ланка якого відщипує від загального пирога свою частку.

    Схема, за якою зникають паркувальні кошти, була висвітлена у 2012 році у рішенні господарського суду Харківської області, яким тодішня «прокладка» стягнула кошти з якогось підприємця, який фактично працював паркувальником. Судом було встановлено, що між КП «Харківпарксервіс» та ТОВ «Паркінг-24» було укладено договір, згідно з яким останнє було уповноважене здійснювати функції оператора.

    Після цього ТОВ «Паркінг-24» уклало з невідомим підприємцем два договори. Той фактично став наступним «управляючим парковки». За це право він зобов’язувався оплачувати «Паркінгу» 5224 грн. щомісяця, а ще -7652 грн за персонал, який обслуговував майданчик.

    У паркувальних схемах фігурують дві «ТОВки» зі схожими назвами. Спершу це були «Паркінг-12» та «Паркінг-24». Власників називати не будемо, одразу перейдемо до бенефіціарів. Обидві ТОВки були зареєстровані на тій же адресі, що і КП «Харківпассервіс» (провулок Радянський, 1), та припинили своє існування в один день – 30 січня 2015 року.

    Натомість, 25 червня 2014 року були створені нові ТОВ – «Парковка-12» та «Парковка-24». Теж за тією ж адресою.

    Офіційні доходи цих «прокладок» можна оцінити за допомогою постанови Дзержинського райсуду міста Харкова від 16.01.2015 р.,відповідно до якої сума єдиного податку ТОВ «Парковка-24» за 3 квартал 2014 року становила 50 тис грн. На той час ставка єдиного податку (для неплатників ПДВ) складала 5 % від отриманого доходу. Отже, можна припустити, що за квартал одна «прокладка» показувала 1 млн. грн., виручки, тобто разом вони обидві отримували 8 млн. грн. на рік. Тут важливо зафіксувати – це лише безготівка.

    Як це все зупинити?

    Описана вище схема дерибану стала можливою після того, як у п.1.5 Правил паркування транспортних засобів у м. Харкові (додаток 1 до рішення Харківської міської ради від 23.12.2011 р. № 588/11, в редакції рішення від 24.10.2012 р. № 921/12) була передбачена можливість передання функцій оператора паркування (яким є КП «Харківпарксервісу») іншим суб’єктам – так званим «уповноваженим особам оператора», якими стали зазначені вище «ТОВки».

    Так от. Це положення суперечить п.8-1 Правил паркування транспортних засобів, затверджених постановою КМУ від 03.12.2009 р. № 1342:

    «Операторам забороняється передавати майданчики для паркування на тротуарах та проїзній частині автомобільних доріг у користування іншим суб’єктам господарювання».

    Завдяки юридичній еквілібристиці харківські паркувальні «схемники» можуть доводити, що передання функцій оператора паркування іншим особам не є наданням у користування паркувального майданчика. Але по суті майданчики знаходяться у користуванні інших осіб – ФОПів та «ТОВок».

    Тому починати ламати дерибанну схему потрібно, вочевидь, з відміни тих положень Правил паркування транспортних засобів у м. Харкові, які відкрили можливість для їх існування. Якщо це станеться, то багаторічна і багатомільйонна схема харківських комунальних паркувальників може припинити своє існування.

    Іван Діяк для “Наших Грошей”

    Джерело

    Залишити відповідь

    Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *