Пітерські далекобійники влаштували похід на Смольний
Пітерські далекобійники влаштували похід на Смольний
Аліна Ціопа
для Російської служби Бі-бі-сі, Санкт-Петербург
- 25 листопада 2015
У вівторок далекобійники російського Санкт-Петербурга провели найгучнішу і наймасштабнішу акцію за весь час від початку протестів. Сотні водіїв – хто на тих самих вантажівках, збір з яких наказали сплачувати через систему “Платон”, а хто – на власних легкових автомобілях, – рушили на Смольний.
Похід до міської адміністрації зайняв фактично весь день. Зранку акція протесту “равлик”, що передбачає повільний рух двома крайніми смугами, проходила на міських околицях – у Ленсоветівському, Шушарах і на кільцевій.
У якийсь момент під час перерви і народного сходу учасники акції підпалили покришку. Натяк на “Євромайдан” не залишився непоміченим федеральними ЗМІ, але не був схвалений більшістю далекобійників: незважаючи на конфлікт навколо “Платона”, вони як і раніше наголошують, що цілі їхніх акцій – економічні, а не політичні.
15 листопада по всій Росії запрацювала система стягнення плати з водіїв транспортних засобів масою більше 12 тонн під назвою “Платон”. Введенням цього збору державна влада планує покрити збитки, яких, за їхніми даними, вантажівки завдають федеральним трасам.
Однак водії фур та представники малого та середнього бізнесу з появою нового збору не згодні.
Фото біля Смольного
Один з активістів і голова ради НП “Центр об’єднання вантажоперевізників “Грузавтотранс” Володимир Матягін у телефонній розмові з кореспондентом ВВС назвав рішення протестувальників їхати до будівлі уряду результатом провокації.
Сам пан Матягін перебував цього дня у Москві на переговорах з чиновниками, а 25 листопада має відбутися нарада у міністра транспорту.
До Смольного далекобійники рухалися обхідними шляхами: через Кільцеву автодорогу на Жовтневу набережну – тобто на протилежний від мети берег Неви.
За свідченнями очевидців, співробітники дорожньо-постової служби пробували розбити колону, але у них це не виходило: ті, кого пропускали вперед по одному, зупинялися, щоб дочекатися інших.
Машини їхали з саморобними плакатами під лобовим склом: “Ні “Платон”!”, “Ні третьому податку!”, “Платоне”, пішов геть!”
На цьому етапі ініціатива перейшла безпосередньо від далекобійників до політиків і активістів: головні ролі дісталися колишньому депутату Законодавчих зборів Петербурга Сергію Гуляєву і координатору руху ТИГР (“Товариство ініціативних громадян Росії”) Олександру Расторгуєву.
Поліція запропонувала далекобійникам розійтися, а на ранок написати звернення до губернатора
Незабаром пан Гуляєв в своєму Twitter оголосив, що з далекобійниками готовий зустрітися віце-губернатор Микола Бондаренко, але не в Смольному, а біля Невського – в будівлі Комітету з розвитку транспортної інфраструктури на Караванній вулиці. І якщо вони приїдуть на легкових авто.
Тоді колону вирішили розділити: вантажівки залишилися на набережній навпроти Смольного, а легковики переїхали міст і попрямували до центру.
Зустріч у Комітеті призначили на 18:00. У телефонній розмові з кореспондентом ВВС Сергій Гуляєв припустив, що, можливо, учасники акції запізняться хвилин на 10, бо все ж таки заїдуть спочатку до Смольного “сфотографуватися”. Фури потім планували направити на околицю міста на Піскарівський проспект.
Проте ані о 18:10, ні о 18:30 на Караванній, де поліція вже розчистила вузьку вулицю від неправильно запаркованих машин, майже ніхто не з’явився. Лише один водій на ім’я Сергій дістався до місця призначення.
Побачивши на Караванній лише поліцію і декількох промерзлих журналістів, він був здивований: “Я виїжджав від Смольного останнім, а приїхав першим?”
За одними повідомленнями, опозиціонерів не влаштувало те, що на зустріч запросили всього шістьох людей. За іншими – скандал виник навколо паркування в центрі міста.
Так чи інакше, але водії вирішили повертатися до Смольного і чекати зустрічі з віце-губернатором там. Чи знав про це сам чиновник – невідомо. Але туди він так і не приїхав.
“Чи почує нас губернатор?”
Тим часом під пропілеями Смольного приблизно три десятки далекобійників сперечалися з поліцією. Правоохоронці намагалися направити події в русло законності.
“Те, що ви тут зібралися, називається збори, і це підпадає під 54-й федеральний закон: масове перебування громадян з певною метою переважно політичного характеру”, – пояснював представник поліції, явно ображаючись, що його постійно перебивають.
“У нас немає політичних цілей”, – впевнено заперечували йому присутні.
“Для того, щоб щось проводити, ви повинні звернутися до комітету з законності. Місце має бути призначене. Але не ось так от”, – продовжував обурюватися правоохоронець.
Повз проїхала поліцейська машина, з неї прозвучала команда: “На тротуар”.
“Друзі стоять за мостом, 20 хвилин – і вони сюди під’їдуть”, – натякнув на можливе прибуття фур один з учасників акції.
Акція гарна вийшла, народу багато. І ми її повторимо. А 29 числа тоді поїдемо до Москви – раз Пітер не чує своїх. І поки ми їдемо до Москви, до нас приєднаються Новгород, Псков, Карелія – поїдемо всі разомОлександр Расторгуєв, координатор руху ТИГР
“А гною оперативно немає, де взяти?” – запитав інший.
“Ми хочемо донести до влади наші вимоги, поспілкуватися не зі співробітниками поліції, а з представниками влади, – прокоментував для ВВС те, що відбувається, підприємець Олексій. – Вимога одна – скасувати “Платон”.
“А які варіанти? Варіантів немає! Тому що поїздка в Москву коштує 40 тисяч, а штраф за цю поїздку – 45. Ось і все. Мораторій же не ввели! Тепер йдеться про скасування. Система сира, вона від початку народилася завчасно. Ця система була б актуальною, коли б не було в країні кризи. Але зараз важкі часи, і це зайвий податковий тягар”, – додав пан Олексій.
Стали лунати слова про те, що зустріч з петербурзькими чиновниками нічого не принесе – не їхня компетенція. “Єдине, що може губернатор, – це написати від імені громадян Петербурга звернення до президента”, – припустив хтось.
“Ось цього ми й хочемо, – пожвавилися протестувальники. – Тільки не знаємо, чи почує нас губернатор”.
“Цього з нас ніхто не знає, навіть ми”, – знизали плечима поліцейські.
“Платон” на сьогодні непрацездатний, вчора я про це написав заяву до поліції Кіровського район “, – приєднався до розмови індивідуальний підприємець і водій Юрій Бубнов.
“Потрібно зібрати колективне звернення до прокуратури Санкт-Петербурга про неготовність системи. Ця система мала запрацювати ще наприкінці 2014 року. Через неготовність її відклали на один рік – до 15 листопада 2015. За цей час “Платон” нас не забезпечив приладами, себе не забезпечив рамками. Його потрібно законно скасовувати. Не треба його відкладати”, – вважає підприємець.
За словами пана Юрія, напередодні він приїздив до офісу “Платона” і намагався зареєструватися, але зробити цього йому не дали, запропонувавши записатися на 13 лютого. “Що три місяці нам робити?” – обурився він.
“Поїдемо до Москви!”
Поліція вкотре запропонувала далекобійникам розійтися, а на ранок написати звернення до губернатора.
“До своїх керівників ми ситуацію доведемо, – пообіцяли правоохоронці. – Але для того, щоб до чогось дійти, ви повинні показати, що будь-якими законними шляхами намагалися домогтися своєї мети”.
За словами водіїв, їхній протест не має політичних цілей
Геть втомлені, замерзлі і голодні водії вирішили обмінятися контактами і розійтися.
“План, який був задуманий нами, в принципі, виконаний, – резюмував Олександр Расторгуєв. – Ми приїхали до Смольного, висловили свою думку. Я так зрозумів, що нас не почули. Перший віце-губернатор сказав: та пішли вони, вони до мене не приїхали. Що ж, якщо він вважає себе вище народу – нехай сидить у себе в кабінеті”.
“Акція гарна вийшла, народу багато. І ми її повторимо. А 29 числа тоді поїдемо до Москви – раз Пітер не чує своїх. І поки ми їдемо до Москви, до нас приєднаються Новгород, Псков, Карелія. Поїдемо всі разом”, – заявив пан Расторгуєв.
Втім, у той момент його слухали вже тільки журналісти. Самі далекобійники вирішили на майбутнє обходитися без політичних активістів у своїх рядах.
Вже пізно ввечері ЗМІ з посиланням на членів координаційної ради перевізників повідомили, що шістьох далекобійників запросили відвідати Законодавчі збори Петербурга.