Тетяна ДомановаЧи знаєте Ви, що в статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачається

Тетяна Доманова

Чи знаєте Ви, що в статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачається існування для Міністерства оборони України та 10 інших військових формувань окремого закону, який регулює особливості здійснення процедур закупівлі товарів, робіт і послуг в особливий період (читай – як закуповувати за державні кошти матеріально-технічне забезпечення для військових формувань в період війни).

Ця норма Закону України «Про публічні закупівлі» вступає в дію для Міністерства оборони України з 1 квітня 2016 року.

Цього окремого закону до сих пір НЕМАЄ. Тобто, він є, але лише у вигляді законопроекту №4288 «Про особливості здійснення закупівель для гарантованого забезпечення потреб оборони», який нам вдалося подати лише два дні тому назад http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=..

Я з усією відповідальністю заявляю, що у випадку, якщо цей законопроект не буде проголосований до 1 квітня 2016 року, матеріально-технічне забезпечення Збройних Сил України буде паралізоване. Під паралізацією я розумію застосування законодавства мирного часу: 1 закупівля триватиме мінімум 60 днів.

Мабуть Ви подумаєте, що я схильна до перебільшення проблеми. Ну що ж, буду послідовною та аргументованою…

1. До війни ніхто не був готовий: ні Україна, ні армія, ні бюджет, ні законодавство. Для того, щоб мати хоч якось забезпечену армію у відносно адекватні строки Верховна Рада України проголосувала за те, щоб всі військові формування мали право проводити державні закупівлі за переговорною процедурою (ст.39 Закону України "Про здійснення державних закупівель" http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1197-18/page3).

2. За своїм змістом переговорна процедура є неконкурентною, однак величезною її перевагою є те, що вона проводиться швидко – до 14 днів. На той час я думаю то був єдино прийнятний вихід із ситуації.

3. Закупівлі для армії відбувалися наступним чином: запрошували на переговори того, кого вважали за потрібне, після переговорів публікували інформацію за результатами переговорів і підписували договір. Такі закупівлі призводили до невдоволення фірм, які хотіли постачати свої товари ЗСУ, але не знали, що МОУ закупає і коли; зривів у забезпеченні ЗСУ із-за оскаржень процедур закупівель постачальниками, високого рівня корупції та постійних скандалів про закупівлі в МОУ.

4. Команда по реформуванню державних закупівель в МОУ: Pavlo Kyriyenko Вадим Малород Arthur Pereverziev Настя Ковалева і Тетяна Доманова під пильним керівництвом:) Yuriy Husyev провели експеримент із запровадження в МОУ електронних торгів, суть якого зводилася до того, що відбір постачальника на переговори відбувався через електронний аукціон. Публікувалося оголошення про проведення тендеру й будь-хто міг взяти участь в аукціоні та стати постачальником ЗСУ.

5. Міністерство оборони України було першим органом державної влади у запровадженні Електронні закупівлі Міністерства оборони України для надпорогових закупівель http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/416-2015-р http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0722-15 Скільки ж зусиль нам коштували ці дві нещасні бумажки:)

6. Результат від запровадження електронного аукціону був очевидним: постачальники здивовано констатували, що вперше за 20 років в МОУ можна взяти участь в тендері відкрито по зрозумілим правилам. За 6 місяців експерименту підписано 315 договорів з плановою сумою 1,78 мільярдів грн. та показником економії (зниження від планової суми) 188,66 мільйонів грн.!

7. Жодний експеримент не має сенсу, якщо за умови його успішності він не став системою, а так і залишився експериментом. Законопроект №4288 «Про особливості здійснення закупівель для гарантованого забезпечення потреб оборони» є виваженим поєднанням усіх переваг проведеного експерименту, розроблений у співпраці з Мінекономрозвитку та експертом Європейського Союзу по гармонізації наших державних закупівель зі стандартами ЄС.

6. В чому ж особливості законопроекту?
– процедура закупівлі буде здійснюватися шляхом проведення електронного аукціону для відбору постачальника на переговори та проведення самих переговорів;
– на переговори запрошується той постачальник, який дав найменшу ціну на аукціоні та зразок продукції якого відповідає встановленим МОУ вимогам;
– постачальник має право на переговорах зменшити ціну, яку він запропонував під час аукціону, що дозволяє максимально ефективно використати бюджетні кошти;
– постачальник має право на переговорах виправити недоліки в документах, що дає можливість підписати договір з учасником, який дав найвигіднішу ціну на аукціоні, але допустився помилки при оформленні документів;
– встановлена відповідальність для постачальника за порушення вчинені під час проведення процедур закупівель;
– максимальний строк проведення закупівлі становить 14 днів;
– закон поширює свою дію на особливий період, період проведення антитерористичної операції та період запровадження надзвичайного стану.

Особиста подяка Міністру оборони – Полтораку С.Т.

P.S. Друзі! Поширюйте цей пост, особливо серед народних депутатів, і разом ми переможемо:)

P.S. В моєму житті цю ситуацію можна описати так: кількість витраченого часу на боротьбу із системою значно перевищує кількість витраченого часу на реалізацію реформи. Я особисто давно послала б все куди подалі, але моя совість – це мій заручник й тому цю справу треба завершити.

P.S. Вважаєте наш законопроект не досконалим, подавайте альтернативний або пропозиції. Наше завдання забезпечити проведення прозорих та швидких закупівель для всіх військових формувань, що беруть участь у війні.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1694845980792..


Посилання
w1.c1.rada.gov.ua

Джерело

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *