За кожен мільйон тонн вугілля на Донбасі гинуть 2-3 шахтарі

А в дев’яностих – на початку двотисячних це число було майже вдвічі більше. Жахлива, вже восьма від початку дев’яностих, аварія на шахті ім. О. Засядька 4 березня. Знову загиблі. Знову поранені. В Україні траур.

Чому так не щастить шахтарям і як це можна виправити? Про це журналісту сайту СНІП розповів заступник головного інженера проектного інституту “Південдіпрошахт” Олександр КУРМАНАЄВСЬКИЙ.

Як відбуваються такі аварії?

Основні поклади вугілля в Україні, як відомо, є на Донбасі. А там видобуток вугілля пов’язаний з розробкою пластів, котрі буквально насичені метаном. Цей газ в певних пропорціях з повітрям є вибухонебезпечним. І якщо трапиться, припустимо, коротке замикання чи іскра, або раптом відкрите джерело вогню — то неминуче трапиться вибух.

Це має дуже важкі наслідки, оскільки від вибуху метану в шахті від вибухової хвилі піднімається вугільний пил. Він, в свою чергу, також вибухонебезпечний. І йде ланцюгова реакція. Тобто вибух метану ініціює підняття вугільного пилу, котрий знову вибухає. І це може йти на кількасот метрів, на кілометр. Тому і наслідки дуже тяжкі.

Що робиться, аби не допускати небезпечних ситуацій?

Природньо, що і експлуатація шахт, і вся проектна документація шахт це все передбачає. Все це заздалегідь зрозуміло і, безумовно, застосовуються необхідні заходи як в проектах, так і в експлуатаційних службах. Там сидять інженери. Все це вони чудово знають.

Щоб не відбувалися аварії, необхідно подавати велику кількість свіжого повітря в шахту. Це, зазвичай, робиться. Необхідно уважно слідкувати за станом електрогосподарства, оскільки при пошкодженні кабелю неминуча іскра. А якщо там є протиповітряна суміш вибухонебезпечної концентрації — неминуче буде вибух. Щоб не було такої концентрації — головний захід — ефективне провітрювання.

Для цього повітря в шахту подається по вазі більше, ніж видобувається вугілля, при чому в багато разів. Не складно уявити об’єми. Адже якщо взяти по вазі, повітря легеньке — 1,3 кг. важить кубометр, вугілля ж є приблизно 1,2 тонни в кубометрі. Тобто різниця по масі в тисячу разів.

Південдіпрошахт

Чому така кількість аварій не відбувається на шахтах в Західній Європі?

Тут на мою думку кілька вагомих причин. Перша серйозна причина — наші гірничо-геологічні умови, в яких добувається вугілля. Вони, на жаль, однозначно самі небезпечні в Європі. Газонасиченість вугілля метаном є дуже висока. І до того праця йде вже на дуже серйозній глибині. В середньому — близько 800 метрів. А на окремих шахтах глибина розробки сягає 1 200 метрів. Тобто складні гірничо-геологічні умови і велика газонасиченість пластів, котрі обробляються на Донбасі.

Друга причина — це дуже серйозна зношеність гірничошахтного обладнання. А чим більше зношеність — тим більше передумов аварійним ситуаціям.

Третя причина — дисципліна у, так би мовити, трудящих, зрозуміло не така серйозна, як в Європі, про яку щойно згадували. Це має важливе значення. Адже треба все виконувати скурпульозно. Всі інструкції, приписи, правила безпеки, правила технічної експлуатації. Треба мати взагалі-то європейську культуру праці, культуру відношення до роботи, до своїх обов’язків.

Як позбавитись постійних аварій на шахтах?

Повністю виключити можливість аварії, на жаль, навряд чи можливо. Але серйозно зменшити — безумовно можна. Якщо зменшити вплив причин, про які я вже сказав раніше. Ну, гірничо-геологічні умови ми не покращимо, інших у нас немає, на жаль, які є такі є. Але треба покращувати систему вентиляції, робити її більш ефективною. Хоча це серйозні, вельми серйозні гроші.

Також необхідно розвивати і ефективно експлуатувати систему дегазації. Тобто перед видобутком вугілля видаляти з нього примусовим способом метан. Це теж серйозні гроші, потрібні і штати додаткові, і матеріальні ресурси, енергія. Обладнання додатково. І скурпульозне відношення до своєї роботи. Тому що припустимо можна всю цю систему зробити, але якщо не забезпечити, припустимо, достатньо герметизацію — ефективність буде незначна. А затрати великі. Тому обслуговувати треба ці системи належним чином.

Щодо того чи будуть надалі аварії на шахтах. Думаю, на превеликий жаль, вона не остання.

Записав Роман ЧЕРЕМСЬКИЙ,
Харків

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *