Курортний Крим: високі ціни на неякісні продукти

18 липня голова Федеральної антимонопольної служби Росії Ігор Артем’єв анонсував візит спеціальної моніторингової місії в анексований Крим. За словами чиновника, російські фахівці спільно з місцевою владою спробують щось вирішити із завищеними цінами на продукти в Криму. Тим часом підконтрольні Кремлю керівники півострова грішать на складну логістику, зокрема, великі витрати на морське транспортування товарів. Однак виконавчий директор громадської організації «Опора Росії» Сергій Діюк впевнений, що російські виробники встановили жорстку монополію і заважають розвитку кримських компаній, а місцева влада тільки цьому сприяє.

Житель Феодосії Євген ділиться враженнями від походів на ринок і спілкування з рідкісними російськими туристами:

«Вся ця компанія зрадників у владі зацікавлена у високих цінах в Криму. Я пенсіонер, отримую копійки. Інші мої ровесники теж ходять, вибирають що подешевше. Вони кажуть, що коли побігли за триколорами в 2014 році, очікували, що тепер будуть українські ціни і російські гроші. Та й курортного сезону зараз немає, в Феодосії порожні вулиці. Зустрів приїжджого з Сибіру ‒ він поскаржився, що все у нас неякісне і дороге, людей труять. Обстановка дуже важка, просто дурдом».

Житель Феодосії

Голова Об’єднання перевізників Росії Андрій Бажутін нагадує, що з 1 липня підконтрольна Кремлю кримська влада заборонила великовантажним автомобілям їздити місцевими дорогами з 10 ранку до 10 вечора, що має позначитися на споживчих цінах:

«Те ж саме обмеження діє в Краснодарському краї, потім потрібно дочекатися керченського порома, який влітку зазвичай переповнений і одна вантажівка обходиться в 40 тисяч рублів в дві сторони. У Криму ж інфраструктури немає, зупинятися ніде, швидкопсувні продукти пропадають. Як дотримуватися цих вимог? Нам поки незрозуміло».

Що можна зробити з кримськими цінами, в ефірі Радіо Крим.Реалії обговорюють з директором української Асоціації постачальників торговельних мереж Олексієм Дорошенком.

‒ Наскільки перешкоди в логістиці впливають на ціни?

‒ Безумовно, впливають, але в комплексі. Всі ці складності з переправою, з обмеженнями на рух вантажівок входять в резонанс з низьким попитом на продукти в Криму. Чим менше туристів, тим менше можуть продати дистриб’ютори і тим вище вони змушені будуть підняти ціни, щоб відбити витрати.

‒ Тобто йдеться не про змову торговців-спекулянтів на роздрібних ринках?

‒ Вони мало можуть вплинути на ситуацію, навіть якщо захочуть. Фермери і торговці, які купують у них товар, здатні лише підлаштовуватися під кон’юнктуру ринку. Цілком очевидно, що кримчани не можуть розраховувати на більш дешеві продукти без поставок з материкової України. Російські аналоги коштували рази в півтора більше ще в 2014 році, під час анексії. Українські продукти ще довго пропускали на півострів, щоб згладити цю різницю ‒ тому багатьом кримчанам здалося, що тепер вони будуть купувати дешеве українське за високі російські зарплати. Це не могло тривати довго.

‒ Російські туристи стверджують, що в Криму все навіть дорожче, ніж у них.

‒ Якщо йдеться про фрукти, ягоди ‒ тобто сезонні продукти ‒ то вони абсолютно праві. Ще м’ясо в Криму дорожче, ніж у Росії. Все інше ‒ приблизно на тому ж рівні. Коли офіційна статистика стверджує, що ціни нібито знижуються, довіряти їй не варто. Її формують за непрозорою методикою і часто потім коригують в потрібну сторону.

‒ Чи може Федеральна антимонопольна служба якось вплинути на ситуацію з цінами?

‒ Не варто покладати на неї великі надії. Українська практика показує, що результатів роботи подібних державних органів доводиться чекати дуже довго ‒ до року і навіть більше. Підсумки роботи ФАС в російських регіонах також невтішні, а вплив на ціни мізерний. Максимум, на що здатні регулятори, ‒ це адміністративні заходи, які легко обходяться керівництвом ринків.

Сімферополь, молочна продукція, 18 липня 2017 року

Голова асоціації «Сприяння торгівлі Криму» Сергій Макєєв згоден, що ФАС навряд чи впорається з високими цінами на півострові:

«Антимонопольна служба ні в Росії, ні в Україні не відловлює дрібних перекупників і працює тільки щодо великих операторів. Недолік у тому, що система торгівлі недосконала, конкуренція слабка. У курортний сезон ціни традиційно підвищуються, тому що торговці поспішають заробити копійку прямо зараз, не думаючи про завтра».

‒ Ви згодні, що в усьому винні перекупники і курортний сезон, Олексію?

‒ Прагнення отримати вигоду ‒ це і є суть торгівлі. Дивно звалювати на рядових учасників недоліки самого ринку. Щодо курортного сезону, то, у всякому разі, після його закінчення ціни завжди спадають.

Джерело

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *