Інформаційний фронт України (частина 2)
У попередньому матеріалі я коротко описав, що зробив ворог, щоб у показовий псевдо-демократичний спосіб отримати на окупованих територіях бажані результати волевиявлення (передбачено Мінськими домовленостями):
96% за входження до РФ?
87% за окремий статус у складі Україні?
92% на підтримку вождя усіх часів та народів – В.Путіна?
98% за будь-який інший варіант, включно з референдумом щодо конституції незалежних ЛДНР?
Усі ці цифри є реальністю у контрольованій медіа-реальності націонал-популістської РФ. Крим це чи Донбас – значення немає. Кількість спостерігачів та місій ОБСЄ також не істотна. Результат волевиявлення наперед відомий навіть без звичних для України «каруселей», відкріпних талонів чи підробки протоколів, підкупу виборців гречкою/грошима, дитячими майданчиками та скриньками для лайна домашніх улюбленців.
Маніпуляція масовою свідомістю (а точніше колективним несвідомим) разом з підконтрольними режиму ЗМІ й «лідерами» громадської думки, здатні забезпечити потрібний результат улюбленому фюреру.
Рейтинги Тимошенко, Ляшка, Трампа, результати Brexit та Пол Манафорт цьому наочні свідчення.
Що протиставила цьому Україна?
Зроблю ремарку, що критика влади у надскладній ситуації нагадує побиття лежачого, тому я роблю зусилля для того, щоб не скотитися у “зраду”.
Насамперед, Україна все ще тримається та не здалася на милість агресора, що вже є проявом милості Божої та нашою заслугою.
Далі, вищезгаданий популізм – це наша улюблена національна забава. Факторами, що утримують нас від скочування до встановлення якоїсь форми диктатури (власної чи зовнішньої) є історична недовіра до влади (будь-якої); продажність національної еліти, яка через надмірну жадібність (важке радянське дитинство, залізні іграшки – ну, ви в курсі) продається відразу кільком хазяям, що створює ілюзію політичної боротьби; та власна присадибна ділянка чорнозему, як запорука виживання за будь-якої влади.
Тому симпатії українців як правило майже порівну поділені між кількома центрами впливу та власним городом. Сьогодні ми граємося в мирний процес, перевибори, боротьбу з сепаратизмом, євроінтеграцію та реформи одночасно. Є відчуття, що загралися кардинально. Маси налякані, збентежені та перезбуджені… На часі усвідомити усі загрози технологічних маніпуляцій та ввести на них мораторій. Бажано разом з фізичною ліквідацією агентів впливу РФ.
Далі, маніпулюючи на жахах зовнішньої агресії та спираючись на базовий високий рейтинг “миротворця” Президенту вдалося консолідувати доволі значний медіа-ресурс. Новостворений Мінстець – підконтрольна політична інституція, вже другий рік засвоює державні інформаційні канали, обмежений фінансовий ресурс та встановлює вишки й ретранслятори на контрольованих нами територіях. Мета зрозуміла – утримати контроль принаймні над власним інформаційним простором. Недоліком є те, що міністерство пропаганди, яке очолюється за політичною квотою, приречене використовувати державний ресурс на користь певної політичної сили. І бути об’єктом критики для адептів свободи слова та опозиції з цієї ж причини.
У червні 2016 року було створено Міністерство з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України, яке приречене бути хедлайнером за темою окупованих територій. Своєрідне Міністерство фантомної болі за втраченим, метою якого оголошено реінтеграцію окупованих територій невідомо в який спосіб (військово-дипломатичний, але без війни і з торгівлею з окупантами). Заступник міністра, наприклад, озвучив наступний механізм: припинення бойових дій (будемо слізно просити про це РФ), відновлення економічних контактів з захопленими територіями (бізнес as usual), повернення контролю над кордоном (очевидно, знову попросимо про це Росію), після цього – вибори і Царство Небеснеє і щось там про лева та ягня в одному хліві…
Оскільки повертати нам контроль над кордоном та територіями ніхто не збирається, єдиною очевидною метою створення Міністерства є бізнес as usual з Донбасом, Кримом та РФ. Оскільки це вигідно РФ (тягар соцвиплат на Донбасі повертається Україні, а РФ отримує скасування санкцій), Росія може справді тимчасово відмовитись від ескалації конфлікту у військовий спосіб. Це добре для заробітку, але є поразкою по суті.
Принагідно нагадаю, що кримінальну відповідальність за пособництво у фінансуванні тероризму та порушенні територіальної цілісності України ніхто ще не відміняв. Так, відповідно до ч.5 ст. 27 Кримінального кодексу України пособником є особа, яка, в тому числі, шляхом усуненням перешкод сприяла вчиненню злочину виконавцями. За умови, що Захарченки і Плотницькі – терористи й злочинці, а податки в ЛДНР – це джерела їх фінансування, стає справді цікавою словесна та юридична еквілібристика щодо стимулювання торгівлі з терористами та сепаратистами. І, навіть якщо керувати міністерством вас поставив сам Президент, слід пам’ятати, що злочини проти основ національної безпеки не мають строку давності. Запитайте про це у Єфремова.
Разом з цим, два міністерства для артикуляції позиції щодо окупованих територій – це вагомий медійний ресурс і здобуток.
На виправдання такої позиції влади треба також сказати, що жодна політична сила в Україні чи світі ще не запропонувала рецепту повернення втрачених територій чи перемоги у відкритій війні з Росією.
У самих же окупованих територіях опозиційні, проукраїнські чи просто альтернативні думки чи матеріали не представлені в медіапросторі як явище. Тобто взагалі. І це факт.
На заваді стоїть:
Локальні акції протесту на територіях, так званих, “ЛДНР”, (мітинг підприємців у Горлівці 15 липня 2016, протести шахтарів у м.Селідово 2 липня 2016) також свідчать, що предметом незадоволення є, насамперед, відсутність засобів для існування (великі податки, загроза джерелам заробітку чи борги по платні), і аж ніяк не політичні вимоги.
Проте не слід відкидати можливість використання побутового протесту відносно незалежних від державного (російського) фінансування верств населення: підприємців та селян. Саме вони становлять більшість серед “човників” прифронтової торгівлі, які регулярно виїжджають за межі окупованих територій.
Окремим комунікаційним каналом залишаються переселенці з Донбасу та Криму. Як правило, вони залишають різні форми зв’язків з окупованими територіями:
- вахтовим методом доглядають власність, що залишилася за порєбріком;
- підтримують контакти з батьками;
- мають близьку особу, яка залишилися на окупованих територіях.
Завдяки існуючим механізмам державної підтримки переселенців (щомісячна адресна допомога внутрішньо переміщеним особам[1]), останні вимушено контактують з бюрократичним апаратом України, що дозволяє отримувати актуальну та релевантну картину щодо соціального портрету ВПО, дозволяє чітко виокремити групи, які готові стати комунікаційним каналом з окупованими територіями.
Інтернет може розглядатися комунікаційним каналом з окупованими територіями, проте, як і у сфері традиційних ЗМІ, Україна програє РФ конкурентну боротьбу у створенні привабливого, емоційно насиченого розважального та інформаційного контенту. Окрім цього, підкреслимо, що у випадку реалізації вдалих локальних інформаційних заходів, як правило, спрацьовують механізми блокування користувачів соцмереж чи сайтів.
З огляду на зазначене підсумую, які інформаційні заходи є банальним плацебо (популістською імітацією боротьби) в інформаційній війні з Росією:
- спроби відновлення трансляції українських медіа на окуповані території;
- ставка на маркетингові інструменти просування українського контенту, за умов відсутності самого “товару” (реальних успіхів реформ та їх позитивних наслідків для громадян);
- інформаційні матеріали, розраховані на внутрішнього українського споживача, які намагаємося “продати” за порєбрік;
- прорив інформаційної блокади за рахунок використання Інтернет-каналів комунікації (соціальних мереж);
- формування міфу про те, що ось-ось Росія (її економіка чи режим) впаде і Донбас та Крим повернуться в Україну.
Думки про те, чим все-таки варто займатись в інформаційній війні, – у наступному матеріалі.
Володимир Полевий,
провідний експерт з національної безпеки Інформаційно-аналітичного центру
[1] Постанова КМУ від 1 жовтня 2014 р. № 505 “Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг” http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/505-2014-%D0%BF