Американський аналітик про боротьбу з пропагандою Кремля

Американський політичний аналітик Фарід Закарія каже, що силу російської пропаганди в інтернеті відчув на собі. Влітку, під час економічного форуму в Санкт-Петербурзі, відомий журналіст брав інтерв’ю у президента Росії Володимира Путіна. Після цього найвпливовіші російські ЗМІ повідомили про перемогу президента над журналістом. До Києва Закарія приїхав, щоб модерувати одну з дискусій на щорічній конференції «Ялтинська європейська стратегія» (YES). В інтерв’ю Радіо Свобода він розповів, чим небезпечна інформаційна війна.

– Як протистояти російській пропаганді? Чи можуть з цим впоратися вільні медіа?

– Це дуже складне запитання, тому що вільні ЗМІ працюють за певними правилами – спираються на факти, працюють об’єктивно, подають різні точки зору. Журналісти аналізують різні перспективи розвитку подій, оцінюють усю можливу інформацію. З іншого боку, пропагандистські медіа – вони створені для того, щоб брехати, для того, щоб розповсюджувати дезінформацію і засмучувати людей. Пропагандистські медіа повторюють свою брехню, навіть якщо вже доведено, що це брехня. Це велика проблема для ЗМІ.

Я думаю, нам варто бути більш агресивними у тому, як ми повідомляємо факти, повідомляємо правдиву інформацію. Не можна ставитися до відвертої брехні як до чогось, що забезпечує баланс. Наприклад, деякі люди кажуть, що земля кругла, а деякі – що вона плоска. Не можна повідомляти про це, як про дві точки зору, треба казати – земля є круглою, це факт.

ЗМІ треба протистояти такому явищу, наприклад, під час висвітлення кампанії Дональда Трампа. Той неодноразово казав речі, які були неправдивими. Ми не можемо просто повідомляти про це із посиланням на нього: «Трамп заявив, що саме Гілларі Клінтон почала розповсюджувати інформацію, що чинний президент США Барак Обама народився не в США». Ми маємо казати: «Насправді це не так. Трамп заявляє про це, але факти свідчать проти нього». Проте цей шлях мені також не дуже подобається, тому що ми все одно оприлюднюємо його заяви і, таким чином, допомагаємо розповсюджувати цю інформацію.

Саме так працює пропаганда – навіть коли ви щось спростовуєте, ви підпитуєте цю інформацію, допомагаєте їй жити. Це справжня дилема, тому протистояти дуже непросто.

– Мабуть, у Вас є приклади успішного факт-чекінгу, який би допоміг у протистоянні пропаганді?

– В мене немає, на жаль, прикладів, коли пропаганді успішно протистояли ЗМІ, але є приклади того, коли ця пропаганда не спрацювала. Наприклад, в декількох європейських країнах Росія намагалася вплинути на результати виборів. І їм це не вдалося – кандидати, які були потрібні Кремлю, не перемогли на виборах. Частково це відбулося тому, що вони підтримали маргіналів із антиєвропейськими поглядами.

Саме таких людей сьогодні шукають росіяни – не треба бути проросійським, достатньо бути антиєвропейським. Вони шукають і підтримують будь-які політичні сили, які руйнують єдність Євросоюзу, європейську єдність. Поки що вони не досягли успіху, але зріст популярності правих популістських партій в Європі може все змінити.

– Ви можете знайти паралелі між російською пропагандою і якимись явищами в минулому?

– Ні. Я думаю, що російська пропаганда – дуже складна і надзвичайно відрізняється від того, що було раніше.

Наприклад, радянська пропаганда була дуже грубою, тоді як сучасна російська є розумною, вона навіть навчилася використовувати соціальні мережі. Ця пропаганда нібито пропонує вам якісь ідеї, замість того, щоб «бити» вас ними по голові.

Потрібну інформацію розповсюджують в найрізноманітніших формах, мене й самого обробляли російські так звані «інтернет-тролі». Це було, коли я брав інтерв’ю в Путіна. Спочатку вам здається, що вони працюють грубо, але це не так. Тролі використовують лише суттєву ідею інтернету і соціальних мереж – лише розповсюджують ідеї, тези. В моєму випадку вони стверджували: Путін був крутий, він переміг Закарію в дискусії.

Я зрозумів: чим коротше ідея, чим вона простіша, тим простіше вона розкручується. Вони зрозуміли інтернет, зрозуміли, як він працює. А нам треба зрозуміти, як працюють Google, Facebook, Twitter і Snapchat, а потім відповісти їм по тому ж каналу, де працюють вони. Інакше нічого не спрацює – ви можете випустити змістовне повідомлення для преси із вірними фактами, але треба йти іншим шляхом.

Треба працювати в Snapchat і Instagram, шукати те, що зможе розійтися так само ефективно, як російська пропаганда.

Джерело

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *