Загублений Айвазовський: чому Україна розшукує картини з кримських музеїв

Генеральна прокуратура України попросила Інтерпол оголосити в міжнародний розшук 52 твори з колекції Сімферопольського художнього музею. У лютому 2014 року ці роботи брали участь у пересувній виставці в Маріуполі. У березні того ж року російська група спецпризначення екстрено вивезла твори назад на півострів. Кореспондент Крим.Реалії з’ясовував, наскільки цінними є ці картини і як вони потрапили до Криму з материкової України.

На початку лютого 2014 року в Маріупольському художньому музеї імені Куїнджі відкрилася виставка «Російське та українське мистецтво к. XVIII ‒ поч. ХХ ст.». Експозицію складали 52 твори мистецтва із зібрання Сімферопольського художнього музею. Серед представлених полотен були «Неаполітанська затока місячної ночі» Івана Айвазовського, «Доріжка в лісі» Івана Шишкіна, «Болото» Ісаака Левітана й картини менш відомих художників.

«З Сімферопольським художнім музеєм ми співпрацювали, починаючи з 2012 року, і привозили звідти виставки. У виставці, про яку ви зараз говорили, було 18 естампів, 2 копії, ескізи, етюди, ну пересувний варіант виставки. Вона у нас експонувалася близько місяця. Чесно кажучи, особливого ажіотажу серед жителів Маріуполя не викликала, про що говорять звіти про відвідуваність і кількість проданих квитків», ‒ розповіла кореспонденту Крим.Реалії директор Маріупольського художнього музею Тетяна Булі.

Тетяна Булі

В той момент політична ситуація в Криму була відносно стабільною, нічого не віщувало міжнародного скандалу. Але в кінці лютого 2014-го ситуація в Україні радикально змінилася: в Києві Майдан скинув президента Віктора Януковича, а в Криму російські військові захопили урядові будівлі. Керівництво Сімферопольського художнього музею вирішило забрати роботи, щоб не втратити їх, розповідає директор установи того періоду Ларіна Кудряшова.

«Ми домовилися з директором Маріупольського музею, що поки все настільки нестабільно в країні, ми роботи все-таки потримаємо в нашому музеї, бо нам, як музейникам, так спокійніше. А потім, коли все вляжеться, ми знову відновимо свою виставкову діяльність», ‒ розповіла екс-директор Сімферопольського музею.

Спецагенти під виглядом музейників

Після переговорів керівники музеїв вирішили розірвати договір. Згідно з контрактом, транспортувати експонати до Криму мав Маріуполь, але керівники установи зійшлися на тому, що це візьме на себе Сімферополь.

«Договір був офіційно розірваний 10 березня 2014 року. Виставку упаковали і демонтували 14 березня 2014 року. І ми очікували, коли приїдуть з Сімферополя для того, щоб забрати картини для транспортування», ‒ сказала директор Маріупольського музею.

У Криму наближався «референдум» про «приєднання» до Росії. За словами екс-керівника Сімферопольського музею Дарини Кудряшової, організацією вивозу картин зайнялося Міністерство культури Криму і особисто Сергій Аксьонов, який тоді тільки проголосив себе головою уряду. Вони вирішили, що експонати забиратимуть не музейні працівники, а група спецпризначення з-поміж російських військових. Як пише «Московський комсомолець», її керівником став офіцер розвідки морської піхоти в запасі Дмитро Сирнєв, який мав безпосереднє відношення до «зелених чоловічків». До складу групи увійшли його товариші зі служби Олег Маковецький, який пізніше став офіцером ФСБ, та розвідник прикордонних військ Павло Забудський.

Один з членів групи прибув до Маріуполя під виглядом музейного працівника 20 березня ‒ через чотири дні після «референдуму».

«Приїхав чоловік з довіреністю, завіреною директором Сімферопольського художнього музею та посвідченням Міністерства культури Автономної Республіки Крим. Щоб упевнитися, я зателефонувала директору музею. Ми спілкувалися з 2012 року, і я знаю її голос», ‒ сказала директор Маріупольського музею.

В результаті агенти російських спецслужб завантажили експонати в машину і повезли за межі міста. За словами Дарини Кудряшової, перевезення картин з Маріуполя до Криму було цілою спецоперацією. Один з членів групи спецпризначення вирушив до Донецька, де викупив квитки у купе в поїзді, що прямував до Сімферополя. Тим часом інші російські спецагенти, періодично змінюючи машини, везли музейні цінності до Новоолексіївки. Там поїзд зупинився на кілька хвилин, і за цей час твори перевантажили до вагона. За словами Дарини Кудряшової, часу не вистачило, і частину картин закидали, вже коли поїзд рушив. Директор Сімферопольського музею стверджує, що українські прикордонники в останній момент помітили завантаження, і російські агенти навіть чинили їм силовий спротив. У підсумку потягом експонати прибули до Сімферополя. Лариса Кудряшова стверджує, що під час такого екстремального перевезення жодна з картин не постраждала.

Цінності на мільйон доларів

Тільки через рік після інциденту міністр культури України В’ячеслав Кириленко повідомив, що ініціює розслідування з приводу передачі картин з Маріуполя до Сімферополя.

«Всі пояснення, зібрані співробітниками Міністерства культури, матеріали ми передамо до правоохоронних органів, й буде надана оцінка наявності чи відсутності порушень посадовими особами», ‒ сказав міністр у березні 2015 року.

За результатами міністерської перевірки стало відомо, що рішення про розірвання договору між Сімферопольським і Маріупольським музеями було узгоджене з начальником управління культури і туризму Маріупольської міської ради того періоду Костянтином Ткаленком. Сам він сказав журналістам, що не пам’ятає, підписував якісь документи щодо цього чи ні.

У 2015 році Міністерство культури України передало всі матеріали до прокуратури й попросило дати оцінку діям керівництва Маріупольського музею. Українські правоохоронці в цьому випадку не пояснили ситуацію.

Але в 2017 році «Московський комсомолець» опублікував матеріал, в якому детально розписав, як агенти російських спецслужб вивозили картини з Маріуполя. Ця публікація стала поштовхом до нового витка скандалу довкола цієї теми.

17 серпня управління Національної поліції України в АРК повідомило про відновлення розслідування. Правоохоронці наголосили, що твори мистецтва вивезли до Криму незаконно. За інформацією прес-служби Нацполіції, слідчі отримали фотознімки музейних експонатів і з’ясували, що їхня оціночна вартість на момент 20 березня 2014 року становила 1 млн 324 тис. доларів США.

Фальстарт від ГПУ і Нацполіції

Кримський главк Нацполіції та Генпрокуратура України повідомили, що всі 52 твори оголосили у міжнародний розшук. Але це спростував начальник департаменту Інтерполу та Європолу НПУ Василь Неволя.

«ГПУ тільки надіслала нам через відповідний підрозділ Національної поліції запит про оголошення в розшук. А питання про його оголошення зараз вирішується на рівні Києва. Ми не вирішуємо, що робити. Ми дивимося, наскільки це звернення до нас відповідає стандартам і умовам для того, щоб який-небудь об’єкт мистецтва оголошувався в розшук», ‒ пояснив Василь Неволя в коментарі для Крим.Реалії.

Він не зміг відповісти на питання, коли його відомство визначиться: оголошувати картини з Сімферопольського музею в розшук чи ні.

Слідчий з кримського главку Нацполіції повідомив кореспонденту Крим.Реалії, що за фактом вивезення творів мистецтва до Криму порушили кримінальне провадження, але підозри нікому не оголосили.

Водночас керівництво Маріупольського художнього музею вважає, що вони діяли в рамках українського законодавства.

«По-перше, відповідно до музейних інструкцій, затверджених Міністерством культури, музей, віддаючи картини, які були у нього на виставці на тимчасовому зберіганні, не зобов’язаний ні з ким узгоджувати ці рішення. По-друге, ніяких розпоряджень з вищих організацій обласного управління культури або Міністерства культури про особливий режим роботи з кримськими музеями не надходило», ‒ сказала в коментарі для Крим.Реалії директор Маріупольського художнього музею Тетяна Булі.

Вона додала, що музейні експонати з Маріуполя вивезли за 40 днів до того, як Україна офіційно визнала Крим окупованою територією. Тетяна Булі розповіла, що важко переживає з приводу скандалу, що розгорівся довкола її музею, і зараз змушена піти у відпустку й перервати роботу через проблеми зі здоров’ям.

Керівництво Сімферопольського музею запевняє, що всі 52 картини, вивезені з Маріуполя, перебувають у Криму. За їхньою інформацією, частина робіт представлена в експозиціях, а решта зберігається в музейних фондах.

Джерело

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *