Десять фактів про те, як рятувати церковне мистецтво

Ієромонах Севастьян Дмитрух, голова Комісії сакрального мистецтва Львівської архиєпархії, був гостем програми «Відкрита Церква. Діалоги». У прямому ефірі «Живого ТБ» отець поділився думками про збереження сакральних пам’яток і розповів вражаючі історії про віднайдення давніх ікон.

  • Сьогодні є багато храмів, ікон, навіть стінописів, які треба рятувати. Для цього потрібна заборона єпископа будь-що перебудовувати чи реставрувати без дозволу Комісії сакрального мистецтва.
     
  • Якщо ситуація не зміниться, у нас скоро не залишиться творів мистецтва не те що з XVI-XVII, а навіть з XX століття.
     
  • Люди часто давніми іконами закривають дірки, закидають в комори, викидають. Краще їх віддати до музею.
     
  • За збереження пам’яток має бути відповідальна передусім парафіяльна громада. Але громада не може робити з ними все що завгодно, кажучи що це є наше! Це надбання всього народу − попередніх і майбутніх поколінь.
     
  • Одного разу я знайшов давню ікону, з якої зробили двері на церковне горище. В іншому випадку ікона XVI століття використовувалася як полиця для фарб і ганчірок у дзвіниці.
     
  • Ще в довоєнний період митрополит Андрей Шептицький доручив отцям студитам збирати твори церковного мистецтва. Більше ніж півтисячі експонатів з цієї збірки зберігаються донині в Національному музеї у Львові.
     
  • Радянська влада робила цілі звалища із сакральних творів мистецтва. У 90-х рр. на цих звалищах я міг зібрати близько 50 пам’яток за день, особливо ікон. Серед них були шедеври навіть із XIV ст.
     
  • Серед будівельного сміття на одному подвір’ї у Львові я знайшов загорнену в полотно картину. Коли прийшов додому, то був шокований: це був портрет митрополита Андрея Шептицького, написаний Олексою Новаківським. Він вважався загубленим від 1960-х років.
     
  • Так звана «циганська позолота» дерев’яних храмів − це несмак і спотворення. Здоровою альтернативою є покриття з дерев’яних гонтів або хоча б оцинкована мідь.
     
  • Сьогодні є багато молодих професіоналів, які здатні розписувати храми по сучасному. Але для цього важливо добре знати богослов’я ікони і розуміти Святе Письмо.

 

Тарас Бабечук,
Департамент інформації УГКЦ

Джерело

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *