Заступник Генерального прокурора України А. Стрижевська: Законодавцем закладено певні колізії в змінах до ряду нормативно-правових актів України

28 листопада 2017 року в газеті «Голос України» був розміщений Закон «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» (далі – Закон).

Заступник Генерального прокурора А. Стрижевська у коментарі вказала, що цим Законом, крім зазначених кодексів, були внесені зміни і в Кримінальний процесуальний кодекс України. Відповідно до чинної редакції КПК, 20 листопада 2017 року завершився термін дії повноважень слідчих прокуратури з розслідування злочинів, передбачених ч. 4 ст. 216 КПК України – підслідність Державного бюро розслідувань (відповідно до цієї норми залишилася можливість розслідування лише розпочатих до вказаної дати проваджень); і дорозслідування злочинів, передбачених ч. 5 ст. 216 КПК України, які відносяться до підслідності НАБУ.

Вказана дата пов'язана з вимогами п. 1 розділу XI Перехідних положень, яким була обумовлена можливість здійснення слідчими прокуратури повноважень з розслідування злочинів: підслідних ДБР – «до початку діяльності Державного бюро розслідувань, але не пізніше п'яти років з дня набрання чинності цим Кодексом»; і підслідних НАБУ – до закінчення досудового розслідування у розпочатих до дня введення в дію в дію ч. 5 ст. 216 КПК України, але не довше двох років, тобто до 20 листопада 2015 року.

«Наразі Законом обмеження про закінчення досудового розслідування не довше 2-х років підслідних НАБУ злочинів виключено. Але ця норма поки не набрала чинності», – зазначила вона.

Пунктом 9 Перехідних положень Конституції України передбачено можливість виконання прокуратурою України функції досудового розслідування до початку функціонування органів, яким Законом будуть передані відповідні функції, проте із застереженням, що таке виконання буде здійснюватися «відповідно до чинних законів».

Чинним Законом, який: визначив слідчих прокуратури уповноваженими на перехідний період розслідувати злочини, підслідні ДБР та НАБУ; закріпив вимогу щодо їх наділення на період виконання обов'язків з розслідування злочинів підслідних ДБР та НАБУ правами слідчих, визначених КПК України; і встановив гранично допустимі терміни дії повноважень з розслідування вказаної категорії злочинів, строк можливого користування правами слідчих, є Кримінальний процесуальний кодекс України, зокрема, пункт 1 розділу XI «Перехідні положення» КПК.

Наразі ч. 2 ст. 19 Конституції України зобов'язує всі без винятку органи державної влади та їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначений Конституцією та законами України.

З метою недопущення порушення конституційного припису, запобігання визнанню недопустимими зібраних слідчими прокуратури доказів у провадженнях після спливу їх повноважень як слідчих необхідно звернути увагу на неможливість доручення здійснення розслідування у зареєстрованих після 20.11.2017 року кримінальних провадженнях з ознаками підслідності ДБР слідчим органів прокуратури, а так само продовження ними слідства у кримінальних провадженнях з ознаками підслідності НАБУ.

На даний момент чинного закону, який би передбачав підстави для продовження розслідування слідчими органів прокуратури кримінальних проваджень з ознаками підслідності НАБУ, не існує. Водночас діє припис ч. 2 ст. 19 Конституції України та абз. 4 п. 1 розділу XI «Перехідні положення» КПК України.

Щодо набрання чинності Законом «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів», Розділ 6 Прикінцевих положень передбачає, що «цей Закон набирає чинності з дня початку роботи Верховного Суду, визначеного рішенням його Пленуму відповідно до Закону України «Про судоустрій та статус суддів», опублікованим у газеті «Голос України».

«Це означає, що на сьогоднішній день підстав говорити про чинність положень цього Закону до моменту, поки Пленум новообраного Верховного Суду не оголосить про початок своєї роботи, немає. А відповідно, Генеральна прокуратура України має дотримуватись вимог Закону. Закон є Закон», – акцентувала заступник Генерального прокурора А. Стрижевська.

Також А. Стрижевська зазначила, що стаття 297-1 КПК в чинній редакції міститься в главі 24-1 «Особливості спеціального досудового розслідування кримінальних правопорушень», і до цієї норми КПК зміни не вносилися. Тобто є загальні положення спеціального досудового розслідування, і вони незмінні. Що стосується згаданого Закону, то ним доповнено главу 24 КПК статтею з таким самим порядковим номером – «2971».

Глава 24 КПК передбачає положення щодо закінчення досудового розслідування, а також продовження строку досудового розслідування. «Це вади юридичної техніки, які не вперше допускаються законодавцем», – констатувала А. Стрижевська, навівши приклад, що у чинному Кодексі адміністративного судочинства є три статті з однаковим порядковим номером.

«З тексту самого закону випливає: оскільки глава 24 КПК доповнена відповідною статтею, то вона стосується порядку продовження строку досудового розслідування слідчим суддею і жодним чином не передбачає змін або скасування спеціального досудового розслідування. Законодавець визначив, що в Кодексі можуть бути дві статті з однаковим порядковим номером, але які вказуються на різний предмет регулювання», – роз’яснила вона.

Управління зв’язків із громадськістю та ЗМІ
Генеральної прокуратури України

Джерело

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *