Севастополь без порту: «Севморпорт» передають у федеральну власність Росії

Підконтрольна Кремлю влада Севастополя має намір передати Севастопольський морський порт у федеральну власність Росії. Як повідомляється, в Москві вже відбулася нарада з цього питання із заступником міністра транспорту Росії Юрієм Цвєтковим.

У російському уряді Севастополя зазначили, що вже провели кадастровий облік і державну реєстрацію прав на будівлі, споруди, а також земельні ділянки «Севморпорту». Місцева влада впевнена, що зміна власника може покращити ситуацію на підприємстві, що зазнає збитків у зв’язку з санкціями та скороченням вантажоперевезень.

Журналіст із Севастополя Андрій Васильєв нагадує, з якими труднощами зіткнулося підприємство після 2014 року.

Зараз внесок підприємства в економіку міста не йде ні в яке порівняння з тим, що було п’ять років тому
Андрій Васильєв

– «Севморпорт» ‒ досить важливе для Севастополя підприємство, але після 2014 року він почав занепадати і вже не відіграє такої ролі в плані забезпечення людей робочими місцями. Раніше було два напрямки його діяльності: торговельна плюс здача в оренду причалів, терміналів, а також перевезення пасажирів через Севастопольську бухту. Зараз залишилося тільки цей другий напрямок, який завжди був планово збитковим через велику кількість пільговиків. Вантажообіг, наскільки я пам’ятаю за офіційними цифрами, скоротився у 20-30 разів. Зараз внесок підприємства в економіку міста не йде ні в яке порівняння з тим, що було п’ять років тому. Значна частина співробітників звільнилася, у решти оклади скоротилися.

Андрій Васильєв зазначає, що широко анонсовані вантажоперевезення до Сирії та назад становлять максимум кілька відсотків від оборотів «Севморпорту» до анексії.

‒ На рівні міста вирішити ці проблеми неможливо, і мені здається, що губернатор Дмитро Овсянников ухвалює досить правильне рішення, передаючи токсичний актив, на який є претенденти, причому не за гроші, а бажано безкоштовно. Є протистояння між великими федеральними кланами за «Севморпорт». Овсянников вирішив передати це питання на рівень вище. Російські олігархи, як феодали, отримують у користування деякі державні ресурси: витрати несе держава, а прибуток отримують приватні особи. Не йдеться про комерційний розвиток порту ‒ йдеться або про те, щоб придбати за безцінь активи й потім здавати їх в оренду якимось невеликим підприємствам, або ж освоювати субсидії та дотації у важливому геостратегічному регіоні.

У січні 2019 року навколо «Севморпорту» вибухнув скандал: голова Контрольно-ревізійного управління російського уряду Севастополя Сергій Єлізаров повідомив, що підприємство могли довести до банкрутства навмисно. За його словами, перевірка виявила суттєве заниження вартості майна порту ‒ нібито деякі об’єкти оцінили в один рубль. Про результати перевірки цих фактів російські правоохоронні органи Севастополя так і не повідомили, а Єлізарову оголосили догану, яку він оскаржив у суді.

Директор російської групи корпоративних рейтингів АКРА Максим Худалов вважає, що російська влада все ж сподівається завантажити «Севморпорт» у майбутньому.

Забезпечити простіший доступ до фінансування ‒ напевно, здорова ідея
Максим Худалов

– Передача в федеральну власність істотно спрощує доступ підприємства до державного фінансування за нижчими ставками й також дозволяє великим банкам фінансувати проекти розвитку цього підприємства з меншим рівнем ризику. Інфраструктура порту дійсно потребує значної модернізації, хоча ми розуміємо, що його потужності сьогодні істотно не завантажені. Стратегія розвитку порту передбачає повернення до великого завантаження, тому забезпечити простіший доступ до фінансування ‒ напевно, здорова ідея. У Росії в цілому не вистачає якісних портових потужностей для відправки вантажів у південному напрямку, є багато проектів із розвитку Таманського півострова. У Севастополі обмеженість використання порту через санкції вимагає державної участі, щоб його розвивати.

Екс-депутат міської ради Севастополя Василь Зеленчук переконаний, що у «Севморпорту» немає перспектив під російською юрисдикцією.

Передача в федеральну власність не дасть нового поштовху розвитку порту, як порт він не розвиватиметься однозначно
Василь Зеленчук

– Санкції продовжуватимуться, триватиме падіння економіки, зменшуватимуться обсяги перевезень ‒ на це є чисто об’єктивні причини. Я завжди дотримуюся ринкових механізмів в економіці, тому що все, що передається в державну власність, завжди дотується. Якщо таким чином погіршуватимуться умови, не буде інших виходів, окрім як забирати підприємство в федеральну власність. Але це не дасть нового поштовху для розвитку порту, як порт він не розвиватиметься однозначно. Там можуть будувати яхт-клуби, що завгодно. Нехай Росія якомога більше передає бюджетних грошей у Сирію, на Кубу, кудись ще, а громадяни голодували б і в решті решт зрозуміли б, що вистачить годувати когось і займатися дурницями.​

(Текст підготував Владислав Ленцев)

Джерело

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *