«Витратять мільярди, вийде пшик»: чи створять російський сервіс бронювання житла в Криму?

Міжнародні сервіси бронювання житла Trivago, Kayak і Momondo перестали відображати готелі в Криму. Під час пошуку готелів на півострові вони не знаходять відповідних варіантів. Російська влада Криму повідомила про необхідність запустити в Криму «незалежний» сервіс бронювання готелів.

Влітку 2018 року доступ до готелів і апартаментів Криму закрив сервіс Booking.com. Незабаром виявилося, що бронювати житло на півострові через нього все-таки можна, якщо вибрати функцію «ділова поїздка». У Booking.com у відповідь на запит німецького видання Deutsche Welle повідомили, що «докладають свідомі зусилля для захисту чинного законодавства», проте «сподіваються зробити візити до Криму можливими, але тільки для ділових мандрівників».

У квітні 2019 року прес-служба Федеральної кадастрової палати Росії з посиланням на заступницю міністра економічного розвитку Росії, керівницю Росреєстру Вікторію Абрамченко повідомила, що вже до кінця року в тестовому режимі запустять аналог Airbnb і Booking.com, призначений у першу чергу для відпочинку та подорожей в анексованому Криму. Очікується, що сервіс має стати однією з пілотних послуг у сфері нерухомості в рамках IT-платформи, яку створюють Росреєстр та Федеральна кадастрова палата Росії.

Російський міністр туризму Криму Вадим Волченко в ефірі радіо «Спутник в Крыму» розповів про те, що появу спеціальних сервісів бронювання для анексованого півострова варто чекати вже в найближчому майбутньому:

«Явно є колосальний запит на незалежну від зовнішніх неросійських впливів систему бронювання. Наскільки мені відомо, дві більш ніж серйозні структури займаються розробкою цього сервісу. Я впевнений, їх підганяють, щоб це зробити швидше, оскільки економіка тут сто відсотків є. Я думаю, що найближчим часом ці сервіси мають з’явитися. Хоча й зараз є російські сервіси, які забезпечують бронювання і не залежать від зовнішніх впливів. Тому, в принципі, бронювати можна й через інтернет, можна й через ті сервіси, тільки там треба якусь хитрість застосовувати… 70% людей вважають за краще самим обирати готелі, самим бронювати свої пересування, і в цьому випадку це абсолютно нормально, і відсоток збільшується в сторону самостійних мандрівників».

Голова громадської організації «Курортний Крим», творець сайту kurortexpert.com Олександр Бурдонов вважає, що споживач має бути уважним незалежно від того, яким сервісом користується.

З’явилися шахрайські сайти щодо Криму, які беруть гроші, але не надають послугу
Олександр Бурдонов

– На «Букінгу» у різних готелів різна ситуація: хтось щільно на ньому сидить, хтось взагалі не користується. Взагалі, систему бронювання можна розділити на три частини. Перша ‒ це достовірне інформування споживача про характеристики та послуги. Друга ‒ зручність платежу. «Букінг» приймає там карти й таке інше. Третя ‒ гарантія послуг, виправдання очікувань. Люди приїжджають, і те, що вони отримують, має відповідати тому, що вони бачили. Але останнім часом з’явилися й шахрайські сайти щодо Криму, які беруть гроші, але не надають послугу. Що стосується достовірності, завжди потрібно йти на офіційний сайт готелю ‒ а його, до речі, не публікує ні «Букінг», ні системи бронювання.

Олександр Бурдонов зазначає, що після літа 2018 року кількість бронювань кримських готелів і інших місць розміщення через Booking.com знизилася.

‒ Я думаю, має сенс створити російський аналог, і я знаю, що вони готуються. На мене виходили розробники принаймні двох проєктів на цю тему. В одному я навіть трохи беру участь, там банк під’єднаний. Усе це поки в тестовому режимі, в закритому йде. Думаю, що до осені, до наступного сезону розкрутяться. Це треба, бо який сенс віддавати такі шалені відсотки ‒ фактично операторські 20% ‒ за систему пошуку та процесинг. Тут 5-10% ще куди не йшло, це б полегшило шлях турпотоку до Криму. У повноцінний аналог «Букінгу» великі кошти потрібно вкласти, і ще більше ‒ у його розкрутку, щоб на слуху було.

Генеральний директор російського туроператора «Дельфін» Сергій Ромашкін вважає, що у російських туристів і так достатньо способів забронювати готель у Криму.

Крим пропонують десятки російських пошуковиків. Відповідно, у туристів залишився вибір
Сергій Ромашкін

– Насправді Крим пропонують десятки російських пошуковиків, і сервіси туроператорів можна розглядати як такі локальні, меншого обсягу системи, зокрема й щодо Криму. Може, ці пошукачі не такі відомі, як перераховані вище, але «Букінг» досить відомий і продовжує працювати в обмеженому функціоналі. Відповідно, у туристів залишився вибір, він досить солідний, і у них немає проблем із бронюванням у Криму. Думаю, професійні учасники галузі будуть навіть раді, якщо кількість конкурентів скоротиться, якщо вони самі прикрили свій пошук. Значить, кількість запитів до наших систем має зрости. Я не думаю, що це викличе зміни в споживчій поведінці. Якщо брати цей сезон, за нашою статистикою 80% Криму вже продано на цей рік, на літній сезон. Тобто люди вже купили, а в наступному ‒ подивимося.

Менеджер проєктів російського digital-агентства «Атвінта» Степан Долгін пояснює, як західні сервіси бронювання готелів набрали таку популярність.

Якщо ми просто дамо технічне завдання: «Зробіть нам точно такий же «Букінг», тільки про Крим і російською мовою» ‒ мені здається, в такому випадку цей продукт створюватиметься занадто довго і коштуватиме неймовірних грошей
Степан Долгін

– Зараз усі подібні продукти на ринку створюються в межах стартапів і поетапно. Тобто спочатку на ринок випускають малу частину тієї ідеї, яка сидить у голові у підприємців, і згодом, якщо продукт має попит, якщо є інтерес у споживачів, він обростає різним функціоналом і стає повноцінним. Так створювалися «Букінг» і всі подібні сервіси. Якщо ми просто дамо технічне завдання: «Зробіть нам точно такий же «Букінг», тільки про Крим і російською мовою» ‒ мені здається, в такому випадку цей продукт створюватиметься занадто довго і коштуватиме неймовірних грошей. А поетапно, потрошки, постійно консультуючись із цільовою аудиторією, створити такий продукт, за допомогою якого можна швидко та зручно бронювати проживання в Криму, можна. Але на моєму досвіді конкретно за державним замовленням таких сервісів немає.

Генеральний директор туристичної компанії «Оріон-Интур» Юрій Дереш переконаний, що російська система бронювання готелів у Криму не матиме успіху.

Якщо вони витратять гроші на систему бронювання, 60-70% традиційно вкрадуть, а на 30% зроблять копію чогось незрозумілого
Юрій Дереш

– Чим більше Росія витратить грошей на утримання Криму, тим більшою буде ціна за цю окупацію. Тому нехай гроші витрачають. Я прекрасно розумію, читаючи різні джерела, як у них там все робиться. Була гучна історія з «Йотафоном»: витратили дуже багато грошей, а фактично вийшов звичайний китайський смартфон. Тому, якщо вони витратять гроші на систему бронювання, 60-70% традиційно вкрадуть, а на 30% зроблять копію чогось незрозумілого. Але навіть якщо зроблять, навіть якщо у них хороша система вийде, утримання не буде: перелік готелів і міні-готелів у Криму надзвичайно малий. Скажімо, на це в підсумку витратять мільярди рублів, а фактично вийде пшик. Системою користуватимуться тільки всередині Росії, а в Крим їздять переважно бюджетники й ті, кого змусили їхати, кому заборонили виїзд за кордон. Їм не потрібні всі ці системи, у них рознарядка.

​ДОВІДКА: Раніше російське видання «Коммерсант» повідомило, що в одній із найбільших систем пошуку авіаквитків Skyscanner стали недоступні перельоти з Росії до Криму. Видання опублікувало думку джерел, знайомих із діяльністю компанії, які припустили, що це може бути пов’язане з санкціями, які запровадили проти Росії після анексії Криму.

Міжнародні сервіси для оренди житла працюють у Криму з обмеженнями. Airbnb не присутній на півострові. Також сервіс Booking.com виключив можливість бронювати об’єкти розміщення в анексованому Криму. Сайт компанії повідомляє про це при спробі зарезервувати готель, хостел чи квартиру в будь-якій точці півострова.

До кінця року в Росії в тестовому режимі планують запустити аналог Airbnb і Booking ‒ онлайн-сервіс оренди житла, призначений, у першу чергу, для відпочинку та подорожей в анексованому Криму.

Міністр закордонних справ України Павло Клімкін сказав в інтерв’ю Крим.Реалії, що люди, які планують відпочивати в анексованому Криму, мають пам’ятати, що «на окупованій території не можна відчувати себе в безпеці».

(Текст підготував Владислав Ленцев)

Джерело

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *